Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Brak mowy

Witam,
Chciałabym się dowiedzieć czy mam już coś robić z moją córeczką. Mała ma 16 mcy- nic nie mówi, tylko po swojemu co jest niezrozumiałe. Jak miała tak 10-12 mcy mówiła sylabami ma-ma, ta-ta, da-da, ba-ba, potem przestała. Myślałam, że zaczęła uczyć się chodzić i zaczęła się interesować czym innym, ale mowa nie powróciła. Dużo rozumie jak mówię: podaj, połóż, zamknij, włóż do kosza. Lubi kontakt z dziećmi, przytula się do nich, zaczepia innych ludzi w kolejce itp. Jakoś specjalnie długo nie bawi się zabawkami, woli wyciągać coś z półek - talerze itp., wozić lalkę na wózku w piaskownicy. Boję się, bo dużo osób mówi, że jak dziecko nie mówi to może to być autuzm. Czekamy na wizytę u psychologa dziecięcego. Proszę o radę co robić w domu. Dziękuję za odpowiedź.

Ewelina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ewelino,

Nie mogę na podstawie tak krótkiego opisu zachowania dziecka stwierdzić, co jest przyczyną braku mowy. Jednak z całkowitą pewnością podkreślam, że dziecko przejawia zaburzenia rozwoju komunikacji i należy podjąć natychmiastowe działania stymulacyjne. Fakt, że pojawiły się początki mowy, a potem zaniknęły jest bardzo niepokojący. Bez względu na to co przekaże Pani psycholog proszę podjąć terapię. Zachęcam do przeczytania wątku "Rozmowy" na forum www.konferencje-logopedyczne.pl, gdzie mamy, które same prowadzą terapie w domu dzielą się swymi doświadczeniami.
Może Pani terapię prowadzić sama w domu, ale zawsze warto raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi Pani ćwiczenia na nowy tydzień. Może Pani poszukać polecanych przeze mnie logopedów na stronie www.szkolakrakowska.pl. 
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwięonaśladowcze". Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 10 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 4 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl).

Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv, tabletu, komputera - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierną stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowyh.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: opóźniony rozwój mowy, regres, rozwój, autyzm

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć