4-latka nie chce bawić się z rówieśnikami
Witam,
Moja córeczka ma 4 latka. Od września poszła do przedszkola, do dzisiaj ma problemy z kontaktami z dziećmi, ma jedną koleżankę, z którą się bawi w przedszkolu, a jak jej nie ma to z nikim się nie bawi. W domu jest płaczliwa, wymusza wszystko co tylko może, łatwo się denerwuje. Staram się jak mogę żeby jej pomóc, mam też starszą córkę - ma 6 lat. Stosunki między dziewczynkami nie są zbyt zażyłe, są o siebie bardzo zazdrosne i skarżą się z wszystkim do mnie zamiast próbować samemu rozwiązywać jakieś konflikty. Czuję się jakbym była ofiarą, bo jak jest jakiś problem to zwracają się do mnie, a ja sama już nie daję rady z tym wszystkim. Dodam, że mąż nie wspiera mnie w tych kłopotach wychowawczych, jest zwolennikiem klapsów, a nie tłumaczenia dziecku, wiem też, że podstawą jest takie samo myślenie obojga rodziców, u nas tego nie ma. Dzieci to widzą i są takie jakie są, nie wiem jak pomóc mojej córeczce, starszej mówię zawsze żeby brała siostrę do zabawy jak są u koleżanki, ona robi to bardzo niechętnie, młodsza jak jesteśmy u kogoś to najchętniej wtula się we mnie albo bawi się sama, a inne dzieci razem. Martwi mnie to, nie wiem jak postępować, żeby między moimi córkami była zgoda i żeby nie było zazdrości.
Magda

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Zazdrość o rodzeństwo to normalne uczucie. Dziewczynki swoje konflikty
wykorzystują jako możliwość zbliżenia się do pani. Ważne, aby zadbać o
relację pomiędzy dziewczynkami i między sobą a nimi. Jest pomiędzy nimi
mała różnica wieku i mogą zostać przyjaciółkami. Nie zawsze się to
jednak udaje. Na relacje pomiędzy rodzeństwem wpływ mają stosunki
panujące w domu. Można organizować dziewczynkom wspólne aktywności np.
zabawa masą solną, wspólne gotowanie, gry planszowe. Nie zmuszałabym
starszej siostry do opieki nad młodszą. Może to jedynie nasilić niechęć
do siebie. Może udałoby się spędzać z każdą córeczką trochę czasu bez
tej drugiej np. wyjść z jedną do kina czy na lody, innym razem zabrać
drugą. Proszę nie interweniować w każdy konflikt pomiędzy siostrami.
Warto powiedzieć im, że musicie tą sytuacją rozwiązać same.
Interweniować należy, gdy któremuś z dzieci dzieje się krzywda. Pani
pomoc w takiej sytuacji powinna polegać na uczeniu córeczek jak ze sobą
rozmawiać i rozwiązywać konflikty. Czterolatki dopiero uczą się wspólnej
zabawy. Córeczka może jeszcze tego nie umieć. Proszę poczekać i
obserwować. Może w przyszłym roku nawiązywanie kontaktu z dziećmi
przyjdzie jej z większą łatwością.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska