Mój syn jest nieznośny
Witam,
Mam 2,5-letniego syna, od jakiegoś czasu zrobił się strasznie uparty i złośliwy, bije dzieci, pluje, bije mnie, krzyczy itp. Nie wiem dlaczego i jak sobie z tym radzić. Mieszkam za granicą, synek chodzi tu do żłobka od kiedy skończył roczek (nie jest to polski żłobek). Codziennie rano proszę go 30 min., żeby się ubrał, aż w końcu ubieram go na siłę, bo żadne prośby nie pomagają, jestem zmuszona do tego, bo spieszę się do pracy. Po powrocie do domu zaczyna się krzyk, rzucanie zabawkami, wylewnie napojów, bicie mnie, płacze z byle powodu i wiele podobnych sytuacji. Dodam, że w żłobku nie ma z nim żadnych problemów, robi siku i kupę na nocnik i woła w ich języku, czasami gdy wchodzę do żłobka stoję i go dłuższy czas obserwuje i rzeczywiście jest grzeczny, nie mogę zrozumieć jego zachowania w domu. Ostatnio byliśmy u znajomych, którzy mają 9-letnią córkę, na początku bawił się z nią i było super, a po pewnym czasie zaczął nią szarpać, popychać i bić. Przytuliłam go i mówiłam, że nie można tak, ale do niego to nie dociera. Dodam jeszcze, że jak jestem w domu i robi mi takie awantury zawsze ma karę - wyprowadzam go do osobnego pokoju i jak przestaje krzyczeć, pozwalam mu wyjść (czasami potrafi krzyczeć nawet 20 min.). W tym czasie próbuję go przekonać i wytłumaczyć, że tak nie można, bez skutku. Nie radzę sobie już z tą sytuacją, staję się nerwowa, krzyczę na niego, nie biję go, ale powoli mam dość, nie wiem już co robić. Coraz bardziej zastanawiam się czy nie powinnam z nim pójść do psychologa, bo on nigdy nie był taki. Proszę o poradę.
Monika

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Zmiana w zachowaniu Pani synka prawdopodobnie wynika z jego wieku. Dwuipółletnie dzieci przechodzą tzw. bunt dwulatka, zachowując się często jak nieokiełznane dzikusy. To zupełnie normalne i mija. Oczywiście odpowiednie postępowanie wychowawcze - pomaga okiełznać dziecko i przyspieszyć koniec tego czasu.
Wbrew powszechnym przekonaniom rodziców nie jest tak, że dzieci rozwijają się stopniowo, ciągle idąc ku lepszemu. Psychiczny rozwój dzieci przebiega w sposób skokowy, co oznacza, że okresy harmonii przeplatają się z okresami buntu, złości, agresji. Przemiana faz u małych dzieci następuje zwykle mnie więcej co  ok. 6 m-cy. By pomóc dziecku i sobie przejść przez taki czas należy umiejętnie stawiać granice i wymagania, jasno i krótko komunikować dziecku ważne rzeczy (nie zagadywać, robić kazań, lecz jasno ustalić zasady), dużo nagradzać i chwalić za osiągnięcia.
By poradzić sobie np. z problemem porannego ubierania zamiast na siłę, polecam  wieczorem wybrać wspólnie z dzieckiem ubranie na następny dzień i ustalić zasady na następny dzień: kiedy powiem "już" ubieramy się, bo wiesz, ważne sprawy - musimy zdążyć itp., ustalamy wieczorem wg jakiej kolejności co ubieramy i tak rano robimy: no to, hop: raz - dwa - trzy, główkę w koszulkę wkładasz ty :) ma być wesoło, ze śmiechem, a nie w nerwach. Nerwy trzeba zdusić w sobie w środku i nie okazywać ich dziecku. Wiem - trudne, ale warto zadać sobie ten wysiłek, przy konsekwentnym stosowaniu reguł ustalonych z dzieckiem, efekt przyjdzie.
Jest również naturalne, że mały inaczej zachowuje się w żłobku niż w domu i w grupie obcym paniom łatwiej egzekwować określone zachowania niż mamie, która jest zaangażowana emocjonalnie. Zawsze tak jest.
Polecam Pani lekturę skutecznych książek:
T. Gordon, Wychowanie bez porażek
A. Samson, Moje dziecko mnie nie słucha
Faber, Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk