Ciągłe ślinienie
Witam serdecznie,
Mam pytanie odnośnie swojego 26-miesięcznego synka. To bardzo żywe i pogodne dziecko, które chętnie się bawi i śmieje, niestety ma kłopot ze ślinieniem. Niemal cały czas ma otwartą buźkę i język "na brodzie", często liże i gryzie przedmioty, nawet gdy jest u nas na rękach potrafi lizać nasze podkoszulki, co jest dość uciążliwe. Od pewnego czasu nie używa już smoczka, je samodzielnie korzystając z widelca bądź łyżki. Podkreślę, że nie ma kłopotów z gryzieniem i przełykaniem jedzenia. W nocy śpi z uchylonymi ustami. Mało mówi, więcej krzyczy i widzę, że denerwuje go kiedy nie wiemy czego oczekuje od nas. Pokazuje wszystko paluszkiem i rozumie doskonale co do niego mówimy, lecz sam nie potrafi do nas przemówić. Proszę o pomoc.
Katarzyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
W przypadku Pani synka pilnie należy zasięgnąć opinii dwóch specjalistów: logopedy, specjalizującego się w pracy z dziećmi w wieku 0-3 r.ż., który oceni poziom napięcia mięśniowego. Jest możliwe, że Pani synek ma hipotoniczne, zbyt słabe napięcie mięśniowe, stąd język na brodzie, ślinienie się  i brak intensywnego rozwoju mowy. Terapeutyczna regulacja napięcia mięśniowego u tak małych dzieci szybko przynosi efekty (metoda Castillo Moralesa).
Drugim specjalistą, do którego muszą Państwo pójść jest lekarz laryngolog, który sprawdzi, czy dziecko nie ma powiększonych migdałków. Charakterystyczną cechą dzieci, borykających się z tym problemem jest spanie z otwartymi ustami, nawet chrapanie. Także w dzień dzieci często chodzą z otwartą buzią. Często zapadają na infekcje górnych dróg oddechowych, mają katar. Zdarza się, że nieleczone z czasem objawowo zaczynają gorzej słyszeć. Koniecznie trzeba to sprawdzić u  synka i w razie potrzeby przeprowadzić zabieg operacyjny.
U dziecka między 2-2,5 r.ż. należy zadbać o rozwój mowy czynnej. Mogą Państwo robić to każdego dnia np. poprzez zabawy paluszkowe typu: sroczka kaszkę gotowała, zabawę ciastoliną itp. (ośrodki mowy w mózgu znajdują się w pobliżu ośrodków dłoni i stopy, dlatego usprawniając dłoń, usprawniamy stopę). Szczegółowe zalecenia do pracy w domu otrzymają Państwo od logopedy - specjalisty we wczesnej interwencji.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk