Zaburzenia w rozwoju poznawczym u dziecka 1,5 roku
Witam,
Moja córeczka ma zaburzenia rozwoju mowy i kontaktów społecznych. Córcia ładnie się bawi zabawkami, buduje wieże z klocków, chętnie się przytula i nawiązuje kontakt wzrokowy, rozpoznaje bliskich. Niestety Asia ma 1,5 roczku i nie potrafi wyrazić swoich potrzeb (nie tylko nie mówi, ale też np. nie pokazuje paluszkiem), nie reaguje na swoje imię, ale motorycznie jest bardzo rozwinięta (podobno chodzi i biega lepiej niż 3-latek), jest też bardzo zaradna jak na swój wiek i otwarta na świat i ludzi, tylko w sferze komunikacji werbalnej i niewerbalnej mamy problemy. Asia swoje potrzeby wyraża płaczem, a my zgadujemy czy chodzi np. o picie czy zabawkę. Dodam, że badanie słuchu wyszło świetnie. Tak naprawdę rozwój umysłowy córci zatrzymał się, gdy zaczęła chodzić (ironia) - 8 miesięcy temu. Byliśmy z małą u lekarza, miała robione eeg, które wykazało pewne nieprawidłowości i zaburzenia. Asia miała niedotlenienie okołoporodowe i w tym upatrujemy przyczynę tych zaburzeń (pkt. A. 7/8). Wiem, że proszę o wiele, ale bardzo chciałabym się dowiedzieć jakie według Pani są rokowania. Czy Asia ma szansę na powrót do zdrowia? Napisałam chyba wszystkie najważniejsze informacje i wiem, że bez obejrzenia dziecka ciężko jest spekulować, ale z Pani profilu dowiedziałam się, że ma Pani ogromne doświadczenie i na pewno miała niejeden podobny przypadek. Ciężko z małą pracujemy, wyeliminowaliśmy tv i zaczynamy "przygodę" z logopedą. Co jeszcze możemy zrobić? I jakie mamy szanse na sukces?
Pozdrawiam.
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
U tak małego dziecka możemy uzyskać bardzo wiele, ale warunek to konsekwentna, codzienna praca w domu (2 godziny ćwiczeń). Jeśli dziecko jest prawidłowo rozwinięte motorycznie, to ma podstawy biologiczne do uruchomienia ośrodków motorycznych mowy, jednak samo już tego nie uczyni.
Radzę:
1. Wyeliminować nie tylko całkowicie telewizję, ale także wszystkie dźwiękowe zabawki, muzykę, komputer.
2. Zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl Dziecko musi słuchać W SŁUCHAWKACH!
3. Stymulować spontaniczne wypowiedzi - "Kocham czytać" - www.we.pl.
Może Pani skorzystać z porady terapeuty pracującego metodą krakowską (www.szkolakrakowska.pl).
Ćwiczenia dokładnie opisałam w książce: "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Proszę też pamiętać, że nie chodzi o klasyczne ćwiczenia logoepdyczne, ale o systemową pracę nad CAŁYM rozwojem dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska