3,2-latek mówi, ale nie do końca i rozumie co się do niego mówi
Witam,
Mój synek ma 3,2-latka mówi już dużo, późno zaczął chodzić i późno zaczął mówić, chyba jakoś gdy miał 2 latka i 3 miesiące. Mówi mama, baba na dziadka, mówi "aa" na babcię, "tata" na mojego partnera, "kaka" od słowa Karol, jeśli chce pić mówi "papi" albo "pichu" od słowa piciu, na jeść u niego to "je", powtórzy wyraz, ale część na traktor mówi "tatur", na samochód wola "yny-yny" albo "auau" od słowa auto. Jak chce siku wola "tutu" albo "ee" , na kartki mówi "kaitki", ale niewyraźnie, na kwiatki mówi "kiatki", na kota ,,kichu". Umie liczyć do 10, ale po swojemu. Pamiętam, że potrafi powiedzieć "kolka" i co chwile słychać nowy wyraz u niego, rozumie co się mówi i jeśli pytam on mówi "tak" lub "nie". Rozumiem co chce mi powiedzieć, ale zastanawiam się czy potrzeba cierpliwości czy iść do logopedy. Pytałam pediatry i powiedział żeby poczekać, jeśli mówi to będzie mówił. Książki dziecka nie interesują, jak dam mu kolorowankę i chcę zachęcić do rysowania to rysuje na niej kółka albo to co chce. Lubi bajki oglądać, dużo przez nie zaczął mówić, powtarza, ale niedokładnie. Co może być przyczyną? Czy moje dziecko będzie samo mówiło normalnie i mam czekać i dużo z nim rozmawiać czy iść do logopedy? dziecko czasami w nocy chrapie czy problem może tkwić w migdałku? Chyba nie.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
Muszę Panią zmartwić, Synek nie mówi dużo. Zasób słów chłopca jest na poziomie dziecka 16 miesięcznego. Koniecznie trzeba rozpocząć intensywną pracę i nie wolno już czekać ani dnia dłużej. Może Pani pracować sama, ale doradzam skorzystanie raz w tygodniu z pomocy profesjonalisty. Terapeutów szkoły krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Radzę:
1. Wyeliminować całkowicie telewizję
2. Zastosować program "Słucham i uczę się mówić" "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki" - l. pojedyncza. - www.arson.pl. Dziecko musi słuchać W SŁUCHAWKACH!
3. Stymulować spontaniczne wypowiedzi stosując program - "Kocham czytać" - www.we.pl.
4. "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl  - stymulacja lewej półkuli mózgu.
Ćwiczenia dokładnie opisałam w książce: "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska