Dziecko mówi niezrozumiale
Pani Jagodo,
Moja córka ma prawie 3 latka, mówi dużo ale w swoim języku i w dodatku całkowicie niezrozumiałym dla otoczenia, a także dla mnie, jako dla matki. Jest to mowa w stylu "blebleble" lub "kulekulekule" i wymawia te słowa w bardzo szybkim tempie. Nikt nie rozumie co ona mówi. Poza tym bardzo mało rozumie. Myślę, że nie wie, że jestem jej mamą, a przynajmniej nie potrafi tego powiedzieć. Nie mówi podstawowych wyrazów takich jak "mama" czy "tata". Praktycznie nie bawi się zabawkami, nie potrafi bawić się z rówieśnikami. Przez większość dnia chodzi na palcach. Nie wiem czy to chodzi tylko o zaburzenia mowy, czy o coś więcej. Miała robione badanie EEG, które nic nie wykazało. Córka bardzo wolno się rozwija, ale najgorsze jest to, że nie możemy się z nią porozumieć, bo nie rozumiemy jej mowy. Proszę o pomoc, o najmniejszą radę.
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
Sytuacja jest dramatyczna, bo trzylatek, który nie mówi nie może rozwijać myślenia abstrakcyjnego. Brak kontaktów społecznych może wskazywać na spektrum autyzmu.
Radzę rozpocząć stymulację w domu, ale warto wykonać diagnozę u terapeuty, proszę poszukać na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Koniecznie trzeba rozpocząć od programu słuchowego: "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl). Efekt przynosi jedynie słuchanie w słuchawkach. Dobre efekty daje stymulowanie rozwoju systemu językowego z wykorzystaniem książeczek "Kocham czytać" - www.we.pl. Ważne są też ćwiczenia przy stoliku, szczególnie te stymulujące lewą półkulę "Układanki lewopółkulowe" www.konferencje-logopedyczne.pl. Na tej stronie znajdzie Pani w zakładce "forum" porady rodziców, jak przetrwać bunt przy początkach terapii.
Wszystkie ćwiczenia opisałam w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska