Niezrozumiały swoisty język
Witam!
Pół roku temu u mojej dwuletniej wówczas córki stwierdzono autyzm. Obecnie dzięki podjętej intensywnej terapii, dziecko zrobiło ogromny progres: zniknęły wszelkie stereotypie, stymulacje, lęki. Kontakty społeczne są jak najbardziej poprawne, córka lubi bawić się z innymi dziećmi i dorosłymi, sama inicjuje zabawy, na placu zabaw lgnie do innych dzieci. Pięknie naśladuje, bawi się konstruktywnie, także w sposób symboliczny. Niestety nadal ma ogromne problemy z mową: mówi dużo , ale posługuje się niezrozumiałym dla nikogo językiem, za pomocą którego próbuje się komunikować. Podczas tej dziwnej paplaniny można czasami usłyszeć także słowa, które posiadają znaczenie. Na polecenie powtarza wyrazy, ale większość bardzo niewyraźnie. Śpiewa piosenki w swoim języku, ale z odpowiednią intonacją. Córka została skierowana do ponownej diagnozy (termin za 1,5 miesiąca), ponieważ zdaniem terapeutów nie ma autyzmu. Na pytanie, co jej w takim razie dolega? Na chwilę obecną, nikt mi nie jest w stanie odpowiedzieć. Zwracam się z ogromną prośbą do Pani Profesor o radę, w jaki sposób mogę pomóc jeszcze mojemu dziecku, aby ruszyło z mową? Czy jest jakaś możliwość konsultacji z Panią?
Edyta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Edyto,
Konsultacje ze mną można uzgodnić w biurze Metody Krakowskiej z panią mgr Magdaleną Gaweł (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Jest oczywiste, że skoro Pani podjęła intensywną terapię Córeczki to główne objawy autyzmu zostały wyeliminowane, ale trzeba pracować nad językiem. Wbrew sądom niektórych specjalistów, autyzm ma różną rozległość i głębokość.
Radzę:
1. wyeliminować całkowicie telewizję
2. zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl. Dziecko musi słuchać W SŁUCHAWKACH!
3. Stymulować spontaniczne wypowiedzi poprzez program- "Kocham czytać" - www.we.pl.
Na początku należy spróbować zastosować gesty wizualizacyjne, a jeśli to nie pomoże to Manualne Torowanie Głosek.
Może Pani skorzystać z porady terapeuty pracującego metodą krakowską (www.szkolakrakowska.pl).
Ćwiczenia dokładnie opisałam w książce: "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska