Mój 21-miesięczny syn dalej gaworzy
Mam syna 21 miesięcy, który cały czas gaworzy. Reaguje na polecania "przynieś" lub "podaj". Czasem powie jedynie "tata", ale to wszystko. Potrafi robić brawo i papa. Mam starszą córkę 3.5 roku, ona mówiła szybko, bo zaczęła już ładnie przed rokiem się ze mną komunikować. Czy mam zacząć się już martwić? Mój lekarz twierdzi, że jest ok.
Wszystko mój syn robił późno. Siadać zaczął dopiero w wieku ok. 9 miesięcy, a chodzić ok. 15 miesięcy.
Chodziłam z nim na rehabilitacje, bo lekarz rodzinny stwierdził u niego słabe napięcie mięśni nóg, natomiast specjalista, u którego syn miał rehabilitacje stwierdził lenistwo syna.
Proszę o pomoc co mam robić.
Martyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Martyno,
Nie ma leniwych dzieci, są tylko leniwi dorośli! Jeśli dziecko miało zaburzenia napięcia mięśniowego, to już była zapowiedź problemów rozwojowych. Sama Pani dostrzega dysproporcje między rozwojem Córki i Syna, proszę więc podążać za swoją intuicją i rozpocząć terapię. Lekarz uspokaja, ale to przecież Pani Dziecko, które powinno optymalnie się rozwijać.
Synek powinien mieć systemową terapię (2 godziny dziennie przy stoliku).
Radzę:
1. wyeliminować całkowicie telewizję
2. zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl. Dziecko musi słuchać W SŁUCHAWKACH!
3. Stymulować spontaniczne wypowiedzi - "Kocham czytać" - www.we.pl
4. Stymulować funkcje lewej półkuli mózgu.
Może Pani skorzystać z porady terapeuty pracującego metodą krakowską (www.szkolakrakowska.pl).
Ćwiczenia dokładnie opisałam w książkach: "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" oraz "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska