3-latek nie mówi
Mieszkamy w Norwegii, ale oboje z mężem w domu mówimy tylko po polsku. Mój 3-letni syn do tej pory mówi tylko: papa (co oznacza idę), daj, ty, nie, mama, chcę, to, baba (na picie), pepe (pampersy). Chodzi do norweskiego przedszkola tam mówi: nei-nie, ikke-nie, gjore-robić, du-ty. Jest pod stałą opieką "pedagoga specjalnego", który pracuje nad rozwojem jego mowy. Syn jest bardzo samodzielny od 1,5 roku korzysta z toalety, stara się ubierać i rozbierać, sprząta po sobie, i np. robić sobie kanapki. Jest uśmiechnięty i pogodny, bardzo ruchliwy. Lubi ludzi. Nie chce nawet na chwilę zostać sam. Rozumie prawie wszystkie polecenia. Chętnie naśladuje np. taniec, ale nie chce powtarzać wyrazów. Komunikuje potrzeby poprzez ciągnięcie za rękę, wskazywanie. Urodził się naturalnie i w terminie, nie chorował, ma zdrowy słuch. Wstępnie pedagodzy w przedszkolu wykluczyli autyzm (badania powtórzymy w lipcu). Proszę o pomoc.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pan Agnieszko,
Jeśli Synek poszedł do przedszkola nie mówiąc w języku etnicznym, to rozwój dwóch języków nie mógł przebiegać prawidłowo. Koniecznie trzeba wspierać rozwój mowy, bo to warunek kształtowania się myślenia abstrakcyjnego i przyszłego sukcesu edukacyjnego. Powinna Pani skupić się nad językiem polskim i systematycznie ćwiczyć w domu. Jeśli ma Pani taką możliwość to lepiej by dziecko nie chodziło do przedszkola norweskiego. Jeśli tylko nauczy się języka polskiego, język drugi opanuje na prawidłowym poziomie i on i tak stanie się funkcjonalnie pierwszy.
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" - na początek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - na początek zeszyty od 1-5 (www.we.pl).
Warto skorzystać z pomocy terapeuty, gdy będzie Pani w Polsce. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Radzę całkowicie wyeliminować telewizję i bajki, także te w języku polskim.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska