Autyzm u 5-latka
Dobry wieczór pani Jagodo!
Mam ogromny problem. Mój 5-letni synek jest autystyczny. Mieszkamy na Islandii. Na razie nie udzielono nam tutaj żadnej pomocy, kazali czekać na miejsce w przedszkolu, które najszybciej będzie w sierpniu. Jedyną pomocą jaka jest mu udzielana to praca z polskim logopedą metodą krakowską - 2 godz.w tygodniu. Jak pani uważa czy synek powinien być również pod opieką psychologiczną i mieć inne terapie takie jak np. integracja sensoryczna itd. Jestem zrozpaczona i winię siebie, że synek nie ma tutaj wystarczającej pomocy. I w tej sytuacji myślę nad powrotem do kraju. Dodam, że synek mówi po polsku, ale tutejszego języka nie zna w ogóle. Jest bardzo mądry, wszystko rozumie i wykonuje nasze polecenia. Jednak najbardziej mnie martwią jego zachowania: machanie ręką na wysokości oczu lub uderzanie nią o pierś, chodzenie z pokoju do kuchni i patrzenie pod kątem oraz obiegiwanie stołu itp. Zupełnie nie wiem jak mam z tym walczyć i jestem bezsilna. Nadmieniam, iż zamówiłam już serię "Kocham czytać" i "Słucham i uczę się mówić" i będę z synkiem pracować w domu. Bardzo proszę panią o odpowiedź jaką drogą iść, czy zostać w tym kraju czy wracać do Polski. Co będzie lepsze dla synka, bo już sama nie wiem co robić.
Pozdrawiam serdeczne,
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
Sądzę, że Synek pracuje z panią Agnieszką Kaptur, bo to na Islandii jedyny logopeda polski pracujący metodą krakowską. Jednak musi Pani pracować w domu - codziennie 2 godziny przy stoliku. Chłopiec potrzebuje terapii systemowej, a nie integracji sensorycznej. Dokładnie o terapii krakowskiej może Pani przeczytać w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci", tam także wyjaśniam dlaczego nie można stosować innych terapii. Bez wątpienia będzie Pani trudno na Islandii uzyskać właściwą edukację dla Synka, tym bardziej, że mówi tylko w języku polskim. Nie wiem jaka jest Pani sytuacja rodzinna, dlatego nie mogę powiedzieć, że powinna Pani wracać. Proszę wyobrazić sobie życie dziecka za 2, 3, 5 lat na Islandii i w Polsce, i spróbować podjąć decyzję.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska