Słaba mowa u 4-latka
Pani profesor,
Moja 4-letnia córka mało mówi i często powtarza zadane pytanie zostawiając je bez odpowiedzi. Często mam wrażenie jak by nie słyszała co się do niej mówi. Używa też sformułowania np. "zjadłam", ale mówi też np. "daj Małgosi". Byłam z nią u laryngologa, który stwierdził, że ma lewe ucho zatkane woskowiną. Czy to może być przyczyną jej zachowania czy też przyczyną może być autyzm? Proszę o poradę gdzie jeszcze mogę szukać pomocy. Chcę dodać, że rozwój fizyczny u córki jest w normie i że córka ma bardzo rzadkie kontakty z rówieśnikami, ponieważ nie chodzi do przedszkola, a w naszej miejscowości nie ma dzieci w jej wieku.
Bożena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Bożeno,
Koniecznie trzeba wspierać rozwój mowy, bo to warunek kształtowania się myślenia abstrakcyjnego i przyszłego sukcesu edukacyjnego.
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" - na początek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - na początek zeszyty od 1-5 (www.we.pl).
Zatkane lewe ucho nie może być przyczyną trudności, fakt, że dziewczynka nie zawsze rozumie wypowiedzi językowe i nie potrafi odpowiedzieć na pytania może świadczyć zarówno o afazji dziecięcej, jak i o spektrum autyzmu, konieczna jest diagnoza. Warto skorzystać z pomocy terapeuty, pracującego metodą krakowską. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska