Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Opóźniony rozwój mowy u dwulatki

Witam,
Moja córeczka miesiąc temu skończyła dwa latka. Jest dość spokojną i grzeczną dziewczynką. Martwi mnie, iż nie mówi, nawet podstawowych słów typu mama, baba, itp. Czasami nie robi "papa", rozumie prawie wszystko co do niej mowie. Wczoraj miała zrobione badanie ABR, wykazało, że słyszy. Jeżeli chodzi o jej zachowanie to nie wykazuje odizolowania. Jest raczej przekorna. Przynosi zabawki, pokazuje co zbudowała z klocków, nie lubi być sama, jak czymś jest zajęta to nie zawsze reaguje na wołanie. Odpowiednio bawi się zabawkami, rysuje, bawi się klockami. Naśladuje mamę jak gotuje i rozmawia przez telefon. Sama posługuje się łyżką i widelcem, pije z kubeczka, ruchowo dobrze się rozwija. Jak chce coś czego nie może dostać - wymusza płaczem, patrząc się kątem oka czy ktoś reaguje. Mieszkamy na wsi i ma bardzo mały kontakt z dziećmi, w ogóle z ludźmi. Przyznam, że sporo oglądała bajek, zastanawia mnie czy to nie jest powód opóźnionego rozwoju mowy... Od kilku dni w jej życiu nie ma telewizora, zauważyłam zmiany takie jak: pokazywanie palcem, i reagowanie na imię w każdym przypadku, a także nowe słowa ("daj" i "tak" - odpowiednio do sytuacji), przynosi książeczki aby jej cały czas czytać. Dużo czytałam o Pani metodzie i zakupiłam zeszyt 1 i 2 z serii "Kocham czytać", jeżeli chodzi "Słucham i uczę się mówić" nie chce mieć założonych słuchawek. Proszę o radę jak pracować z córką. Ostatnio uczyłam córeczkę tańczyć i machać rączkami, od tego momentu jak się cieszy albo denerwuje to właśnie nimi macha, czy to coś złego?!

Klaudia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Klaudio,

Metoda krakowska jest skuteczna pod warunkiem, że jest właściwie stosowana! Słuchanie w słuchawkach jest konieczne. Proszę poczytać na forum www.konferencje-logopedyczne.pl jak inne mamy poradziły sobie z założeniem dziecku słuchawek. Nie mam wątpliwości, że chce Pani nie tylko by Córeczka mówiła, ale także by rozwijała swój intelekt.
Machanie rączką na pożegnanie jest zachowaniem sensownym, machanie bez przekazywania konkretnych znaczeń już nie. Telewizor z pewnością przyczynił się do zakłócenia rozwoju mowy, ale proszę pamiętać, że w mózgu dziecka zaszły już niekorzystne zmiany i konieczna jest intensywna stymulacja. 

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska 


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć