4-latka mało mówi, ale rozumie dwa języki
Moja córka bardzo mało mówi, chodzimy do logopedy, ale na razie nie widzę żadnej poprawy. Mieszkamy w Norwegii. Córka kiedy poszła do przedszkola miała 2 latka Z testów wynika, że rozumie w obu językach. Nie wiem jak mogę jej pomoc.
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pan Iwono,
Jeśli Córeczka poszła do przedszkola nie mówiąc w języku etnicznym, to rozwój dwóch języków nie mógł przebiegać prawidłowo. Koniecznie trzeba wspierać rozwój mowy, bo to warunek kształtowania się myślenia abstrakcyjnego i przyszłego sukcesu edukacyjnego.
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" - na początek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - na początek zeszyty od 1-5 (www.we.pl).
Warto skorzystać z pomocy terapeuty, gdy będzie Pani w Polsce. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska