Moje dziecko mruczy
Witam,
Mój syn ma 2 latka i 3 miesiące, jest to bardzo żywy energiczny chłopczyk tylko nasz problem tkwi w samej mowie. Jak był mniejszy mówił pojedyncze słowa, a teraz praktycznie przestał. Od czasu do czasu coś mu się wymknie, ale sporadycznie i pojawiło się nadmierne "mruczenie". Mruczenie pojawia się gdy go coś boli bądź coś próbuje na mnie wymusić, czytam mu i z nim rozmawiam, komunikuje się ze mną na zasadzie pokazania palcem. Córka mojej koleżanki jest w takim samym wieku i zaczyna mówić. Bardzo się martwię o syna, a w zasadzie o jego mowę, słuch ma prawidłowy, a lekarz mówi, że mam być cierpliwa i że będzie mówił, ale ja jestem bezradna. Błagam pomocy.
Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato,
Regres w rozwoju mowy jest bardzo niepokojący, wskazuje na zakłócenie rozwoju, a nie tylko na opóźnienie jego kształtowania się. Nie powinna Pani czekać ani jednego dnia dłużej z podjęciem stymulacji.
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" - na początek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - na początek zeszyty od 1-5 (www.we.pl).
Warto skorzystać raz w tygodniu z pomocy terapeuty. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska