Problemy z 9-latką
Chciałam zapytać, ponieważ nie mogę sobie poradzić z córką. Ma 9 lat bardzo pyskuje, jest niegrzeczna roztargniona i na wszystko słyszę odpowiedź "nie". Poza tym zaniedbuje swoje obowiązki, a jak proszę o coś to nie słucha. Nie wiem co robić, nie umiem do niej dotrzeć, próbowałam różnych sposobów. Proszę o radę.
Monika

Beata Wojciechowska - psycholog, audio-psycho-fonolog, specjalista psychopedagogiki
Beata Wojciechowska
psycholog, audio-psycho-fonolog, specjalista psychopedagogiki
Odpowiedź:
Witam Pani Moniko,
Opis, który Pani przedstawia jest dosyć ogólny. Trudno powiedzieć jednoznacznie co może być przyczyną takich zachowań córki. Mogę raczej postawić kilka hipotez, z których każda może być lub nie być do końca trafna. Takie zachowania wskazują na napięcia wewnętrzne, które dziecko rozładowuje. Natomiast przyczyny napięć u dziecka mogą być różnorakie. Mogą wynikać z diety, czyli z niewłaściwego odżywiania organizmu na poziomie biologicznym, choćby np. ze zbyt dużej ilości cukru w diecie. Inna hipoteza to zbyt duże pobudzenie systemu nerwowego przez zmysły czyli np. za dużo TV, komputera... Przyczyna może być też spowodowana wpływem środowiska rówieśniczego, lub środowiska osób dorosłych, np. emocjonalnego odbierania napięć pochodzących ze świata dorosłych.
Pani Moniko, jakakolwiek jest przyczyna zawsze warto rozmawiać ze swoim dzieckiem. Proszę pamiętać, że mama jest dla każdej córki w tym wieku najważniejsza na świecie. Czas spędzony wspólnie zawsze się „opłaca”:) Proszę spróbować znaleźć jakieś zajęcie, które pomogłoby się córce wyciszyć, a Pani usłyszeć ją i to co ma do powiedzenia. Potrzeba Wam trochę czasu razem, tak po przyjacielsku. Odradzam np. zakupy czy kino, bo tam uwaga będzie rozbita na inne bodźce, ale polecam np. wspólną grę na dywanie, może puzzle, może uszycie jakiegoś ciuszka dla lalki... Sama Pani wie najlepiej co córka lubi. Wchodząc w jej świat łatwiej dowie się Pani co jej leży na sercu, a „efektem ubocznym” będzie fakt zbliżenia. Wiem, że wszyscy jesteśmy dziś zabiegani, ale proszę pamiętać o tym, że liczy się nie ilość, ale jakość czasu wspólnie spędzonego.
Pozdrawiam serdecznie i życzę sukcesów
Beata Wojciechowska