Nie je i nie sika w przedszkolu
Witam,
Mój synek drugi rok chodzi już do przedszkola, lecz nadal ma problemy z oswojeniem. Jest w pełni samodzielny, ale niestety w domu. Sam idzie do łazienki i załatwia się do ubikacji i to na stojąco, ubiera się, rozwiązuje różnego rodzaju łamigłówki, umie wszystkie literki, potrafi nawet przeczytać krótsze wyrazy. Problem pojawia się, gdy idzie do przedszkola. Jeśli są rozwiązywane zadania przy stolikach to jeszcze jakoś w nich uczestniczy, ale jeśli zadania czy zabawy odbywają się na dywanie, w kółku, czy w postaci różnych zabaw jest problem. Potrafi stanąć koło okna i tak stać. Czasami jak ktoś go zdenerwuje to ściśnie dziecko. Nie chce jeść chyba, że Pani mu poda kanapkę. Nie chce chodzić do ubikacji tylko nic nie pije, ale niestety parę razy zrobił w majtki. W domu jest zupełnie innym dzieckiem, jednak na placu zabaw też trwa to długo zanim zabawi się z jakimś dzieckiem, czasami wcale nie podejdzie tylko ciągle biega. Proszę o pomoc lub wskazówkę...
Gosia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Problemy Pani synka wskazują na trudności w rozwoju społecznym. Trudno mi powiedzieć, z jakich wynikają one przyczyn. Może to być zjawisko tzw. nieśmiałości, które blokuje dziecku zdolność bawienia się z innymi. Wówczas trening umiejętności społecznych bardzo by pomógł. Bardzo wiele dzieci odnajduje się także o wiele bardziej w świecie przedmiotów niż ludzi, wolą obserwować niż uczestniczyć, toteż zabawy rówieśnicze, zwłaszcza spontaniczne, są dla nich trudne. To cechy osobowości. Zalecam Pani konsultację u doświadczonego psychologa dziecięcego. Kilkukrotna obserwacja powinna umożliwić napisanie opinii z zaleceniami do pracy w przedszkolu. Jeśli wszystkie osoby, pracujące z Pani synkiem, będą stosowały ten sam, jednoznaczny dla chłopca, wspierający system aktywizowania do w grupie, efekt powinien przyjść po kilku tygodniach.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska