2-latek - regres mowy
Mój synek ma dokładnie 1,6 mies. Wcześniej mówił mama, baba, tata, a teraz tylko nie, gaga, tak. Ale martwię się, bo jak wołam jego to nie reaguje na mnie. Poza tym bawi się dobrze, sam potrafi wchodzić i schodzić po schodach, ogląda sam książki, sam wejdzie na krzesło czy wersalkę i zejdzie, lubi oglądać bajki i słuchać piosenek. Tylko martwi mnie, że nie reaguje na moje słowa i mało mówi, prawie nic, ale gdy jesteśmy np. w kuchni, a słychać jak zaczyna się jego bajka w pokoju to zaraz biegnie do pokoju zobaczyć, więc nie wiem czy on dobrze słyszy czy nie i czy z nim jest wszystko ok. Proszę o pomoc.
Anita

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anito,
Z pewnością zachowanie dziecka jest bardzo niepokojące, a regres w rozwoju mowy może wskazywać na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Radzę rozpocząć stymulację w domu, ale warto wykonać diagnozę u terapeuty, proszę poszukać na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Koniecznie trzeba rozpocząć od programu słuchowego: "Samogłoski i wykrzyknienia" i "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" www.arson.pl. Efekt przynosi jedynie słuchanie w słuchawkach. Dobre efekty daje stymulowanie rozwoju systemu językowego z wykorzystaniem książeczek "Kocham czytać" - www.we.pl.
Jeśli chce Pani, by Synek rozwijał się prawidłowo musi Pani respektować CAŁKOWITY zakaz tv, gier komputerowych, w telefonach komórkowych oraz zlikwidowanie zabawek dźwiękowych! Sytuacja teraz jest jeszcze do opanowania, ale za parę miesięcy nastąpią zmiany trudne do zniwelowania.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska