4-letni chlopczyk mówi pojedyncze słowa
Witam,
Mój synek w czerwcu skończy 4-latka i mówi tylko pojedyncze słowa, bardziej pokazuje mi na migi co chce, a jak próbuję wymagać żeby powiedział zamiast pokazywać to się obraża. Ogólnie jest grzecznym dzieckiem, na spacerkach nie ma z nim problemu, lubi rysować kolorować obrazki, układać puzzle, bawi się ładnie, czasami słyszę jak rozmawia sam ze sobą, więc nie wiem czy się bać czy poczekać, czasami słyszę jak siedzi w łazience i śpiewa. Zaczyna opowiadać co robi podczas zabawy bo zaczęliśmy z mężem więcej wymagać. Byliśmy z nim u lekarza jakieś pół roku temu i stwierdził, że to moja wina, bo za mało od niego wymagam i za dużo sama za synka robię, teraz to się zmieniło i widzę, że szybko zaczyna łapać, na razie proste słówka, więc nie wiem czy się martwić czy poczekać, bo rzeczywiście jest poprawa.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Powinna się Pani martwić słuchając jak inne czterolatki mówią. Synek bez języka nie rozwija myślenia abstrakcyjnego. Koniecznie trzeba szybko rozpocząć pracę nad kształtowaniem systemu językowego, bo przecież za pół roku Synek idzie do zerówki, a bez języka nie będzie mógł sprostać wymaganiom edukacyjnym. Terapeutów prowadzących stymulację rozwoju dzieci metodą krakowską znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Oczywiście ważne jest także kontynuowanie ćwiczeń w  domu. Ze względu na to, że Synek ma kłopoty z budowaniem systemu językowego konieczne jest stosowanie programu słuchowego.
Polecam:
1. Program słuchowy: "Sylaby i rzeczowniki", "Czasowniki" l. poj. www.arson.pl. Efekt przynosi jedynie słuchanie w słuchawkach.
2. "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
3. "Kategoryzacje" - www.wir-wydawnictwo.com.
4. "Kocham czytać" - www.we.pl.
5. "Krzyżówki sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com.
6. "Kocham mówić - historyjki obrazkowe" - www.we.pl.
Ważne jest zbadanie formuły dominacji stronnej, oraz poziomu analizy i syntezy wzrokowej. Warto także przeprowadzić diagnozę testem SON-R, by określić poziom funkcji poznawczych.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska