Synek mówi dużo, ale większość to w jego "własnym" języku
Witam,
Jestem mamą 4,5 letniego Mikołaja.
Synek mówi owszem dużo, ale większość to w jego "własnym" języku. Od września 2012 roku zaczął chodzić do przedszkola. Trzeba przyznać, że właśnie od września nastąpiła niewielka poprawa, bo wcześniej mówił tylko w swoim własnym języku. Teraz mówi nadal bardzo dużo, część po swojemu i część (pojedyncze słowa), ale można go zrozumieć.
Jest żywiołowym dzieckiem, wykonuje polecenia, wszystko rozumie, potrafi wskazać kolory - jeśli ktoś je nazywa i prosi o ich pokazanie. Sam już ich nie potrafi nazwać. Zauważyłam, że tak jakby miał słabą pamięć. Czasem jak powtarzamy razem słowa to on np. z trzywyrazowego zdania powtórzy ostatni wyraz. Za moment poproszony o powtórzenie jeszcze raz tego wyrazu, już go nie pamięta. Na dzień babci miał nauczyć się wierszyka - nauka trwała bardzo długo. Powiedział babci, przez telefon ten wierszyk babcia nic nie zrozumiała. Po miesiącu synek już nie pamięta tego wierszyka zupełnie.
Na forum http://czasdzieci.pl/eksperci znalazłam różne pani porady. Proszę o poradę również dla mnie. Ze wskazaniem dokładnie jakie książeczki i pomoce należy zakupić (może linki). Lub jeśli może Pani wskazać dobrego logopedę w Warszawie to bardzo proszę o pomoc
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Koniecznie trzeba szybko rozpocząć pracę nad kształtowaniem systemu językowego, bo przecież za pół roku Synek idzie do zerówki, a bez języka nie będzie mógł sprostać wymaganiom edukacyjnym. Terapeutów prowadzących stymulację rozwoju dzieci metodą krakowską w Warszawie znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Oczywiście ważne jest także kontynuowanie ćwiczeń w  domu. Ze względu na to, że Synek ma kłopoty z linearnym odbiorem przekazów językowych konieczne jest stosowanie programu słuchowego.
Polecam:
1. Program słuchowy: "Sylaby i rzeczowniki", "Czasowniki" l. poj. www.arson.pl. Efekt przynosi jedynie słuchanie w słuchawkach.
2. "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
3. "Kategoryzacje" - www.wir-wydawnictwo.com.
4. "Kocham czytać" - www.we.pl.
5. "Krzyżówki sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com.
6. "Kocham mówić - historyjki obrazkowe - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska