Rozwój 2,5-latka c.d.
W opowiedzi na poprzednie pytanie http://czasdzieci.pl/eksperci/artykul,2014e74-rozwoj_2_5.html
odnośnie ciąży to syn w 39 tc się urodził przez cc z powodu moich neurologicznych wskazań - mam stwierdzone wodogłowie normotensyjne, wykryte po 20 r. ż. Jedyny objaw u mnie to migreny.
Synek nie choruje często, jest alergikiem.
Był szcepiony na obowiązkowe szczepionki, plus szczepienie skojarzoną szczepionka 5w1. Synek jest wysoki jak na swój wiek - każdy daje mu 5 lat (patrząc na wygląd).
Zapomniałam poprzednio dodać dość istotne informacje, że synek jest oburęczny trzyma łyżeczkę, długopis na przemian w obu rękach, czytałam gdzieś, że brak dominacji jednej ręki może powodować opóźnienia w rozwoju właśnie.
Obawiam się, czy to nie autyzm, bo wielu dzieciom teraz się go właśnie diagnozuje, jednak Pani nie wspomniała nic o tym, więc uspokoiłam się, że to nie autyzm.
Odnośnie tych konsultacji z logopedą czy psychologiem , jak wygląda taka wizyta? Moje dziecko nie usiedzi przy stoliku, i obawiam się, że nie zacznie wykonywać poleceń. Nie wiem jak mam z nim w domu się bawić lub uczyć przez zabawę, bo on ciągle w biegu i ciężko go zainteresować czymkolwiek.
Kasia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Kasiu,
Nie pisałam, że to może autyzm, bo nie ma sensu sugerować tak poważnej diagnozy bez obserwacji dziecka i niepotrzebnie straszyć Panią. Ale właśnie z tego powodu m.in. zalecam Pani konsultację w specjalistycznym zespole. To trzeba zbadać. Chciałabym Panią móc uspokoić, ale wiele objawów opisanych przez Panią poprzednio wymaga wykluczenia właśnie, czy to nie spektrum autyzmu. Tym bardziej, że jak napisała Pani teraz, okres prenatalny i okołoporodowy, nie jest obciążony. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy mały dobrze słyszy i widzi. Może być też tak, jak już pisałam, że przyczyny leżą w warunkach środowiskowych. Dlatego nie chcę Pani poddawać żadnych sugestii, czy to autyzm, czy cokolwiek innego. Bez specjalistycznych badań w ten sposób nic nie wymyślimy, a Pani nie będzie mogła spać po nocach. Proszę po prostu pilnie znaleźć zespół specjalistów w miejscu zamieszkania.
Rzadko kiedy doświadczony specjalista wymaga od 2,5-latka pracy przy stoliku, jeśli już to krótko, także tym proszę się nie niepokoić.
Jeśli chodzi o oburęczność to u 2,5-latka to jest norma, to jest jeszcze czas kształtowania się stronności ciała.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska