Czy to na pewno autyzm?
Witam,
Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie mojego przypadku. Mój siostrzeniec ma 5 lat i urodził się jako wcześniak trzy m-ce przed planowanym terminem, poza początkowymi problemami reszta wydawała się w porządku. Mały zaczął chodzić w 18 m-cu życia i wtedy już zauważaliśmy różnicę w sposobie chodzenia, biegania. Oprócz tego mały do niedawna nie lubił odwiedzać nawet miejsc dobrze mu znanych, reagował nieprzerwanym płaczem, nie chciał zdjąć butów czy kurtki i ciągle był "przyklejony" do któregoś z rodziców. Również z mową były problemy, pierwsze słowa usłyszeliśmy ok. 4 r. ż. Dodam, że dziecko jest pod opieką rehabilitacyjną, logopedyczną oraz psychologiczną. Ważne jest również, że początkowo kontakt (jeszcze rok temu) był dość trudny, ale teraz reaguje, powtarza słowa, współpracuje, umie cały alfabet, cyfry, kolory, perfekcyjnie obsługuje komputer, potrafi się ubrać, umie po sobie posprzątać, a gdy coś nabroi potrafi zacierać "ślady". Ale niestety ma niezbyt wyraźną mowę i niechęć zabawy z rówieśnikami. Wychowawczyni z przedszkola sugeruje przedszkole specjalne (z góry uważa, że on nic nie umie, nawet tego nie sprawdzając). Niestety przedszkole specjalne w naszej okolicy to dzieci nie tylko z autyzmem i boimy się, że "zginie w tłumie", choć zrobił już tak ogromne postępy. Moje pytanią brzmią: czy jest nadzieja, że ma on szansę na zwykłą podstawówkę? Czy mogłabym uzyskać kontakt do specjalisty na tego typu problemy?
Pozdrawiam serdecznie
Natalia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Natalio,
Trudno orzec, czy dziecko ma szanse, bo nie wiem jak przebiega terapia. Wiele dzieci prowadzonych metodą krakowską uczęszcza do szkół powszechnych. Do przedszkola specjalnego kieruje się dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Zawsze warto próbować stymulować rozwój dziecka. Z Pani listu niestety wynika, że popełniono liczne błędy wobec Siostrzeńca. Dzieciom z zaburzeniem kształtowania się systemu językowego nie wolno grać na komputerze, tablecie, telefonie komórkowym. Nie można też uczyć nazw liter (alfabet).
Konieczne trzeba natychmiast rozpocząć stymulację systemową, warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -   "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Nauka czytania metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Dpobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi"www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska