Jak pomóc w nauce mówienia
Witam,
Mój syn ma 2 lata i 5 miesięcy, mieszkamy w USA, w domu mówimy jedynie po polsku. Mąż podobno zaczął mówić dopiero po 3 urodzinach. Syn mówi mało, nie wiem ile słów, ale myślę, że ok. 50 łącznie w dwóch językach, część z tych słów nie wypowiada wyraźnie, np. blue to bu, pić to piś itp. Mówi też w swoim języku, który my rozumiemy, ale dla osoby postronnej byłby na pewno niezrozumiały. Na chwilę obecną nie chcę udawać się do specjalisty w kraju, w którym mieszkam, ponieważ zacznie on pracować z dzieckiem oczywiście w języku angielskim, a chcę aby miał prawidłowo ukształtowane podstawy najpierw w jednym języku, oczywiście w polskim, później może nie zechcieć używać języka polskiego. Od września idzie do przedszkola, tak więc na pewno szybko nauczy się "tubylczego" języka (na pewno rozumieć, nie wiem jak z mową). Bardzo proszę o pomoc w doborze materiałów i sposobie nauki mojego dziecka.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Dla dalszego rozwoju intelektualnego dziecka dwujęzycznego ważne jest opanowanie języka etnicznego. Słusznie uważa Pani, że dziecko Polaków za granicą najpierw powinno opanować język rodziców. Skąd jednak Pani synek zna słowa w języku angielskim?
Ma Pani niewiele czasu do września, bo wówczas sytuacja dramatycznie ulegnie zmianie i język polski jeśli nie będzie opanowany ulegnie zamrożeniu (nie będzie się dalej rozwijał). Język angielski stanie się funkcjonalnie pierwszy. Dlatego warto pracować 2 godzinny dziennie przy stoliku. Polecam książkę, w której opisane są wszystkie ćwiczenia, a także omówiony został problem dwujęzyczności - "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje
2. Nauka czytania małych dzieci metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi"www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska