2,5-latek - opóźniony rozwój mowy
Witam,
Mój synek ma 2 lata i 5 miesięcy. Urodził się przez cc po 17 godz. akcji porodowej (brak postępów porodu). Dostał 10 pkt. Od urodzenia był dzieckiem żywym, ale bardzo wymagającym, płaczliwym, do tej pory nie potrafi przespać całej nocy, budzi się z płaczem i uspokaja go tylko butelka. 6 miesięcy był karmiony piersią, potem bez problemu przeszedł na butelkę. Gdy miał 8 miesięcy zaszłam w ciążę z drugim synem, pod koniec ciąży i w pierwszych, miesiącach po porodzie codziennie był odwożony do babci na kilka godzin (w czasie gdy mąż był w pracy), wtedy tez pojawiły się problemy z jedzeniem. W wieku dwóch lat zaczął chodzić do przedszkola. Zaaklimatyzował się szybko, nie płacze, zaczął jeść wśród dzieci (w domu nadal sa problemy), ale gdy zbliżamy się do przedszkola pochyla główkę, ścisza głos, jednak po przebraniu daje buziaka i zostaje bez problemu. Czy to, że tak szybko był zmuszony przebywać poza domem, z dala od mamy, a teraz chodzi do przedszkola może mieć wpływ na opóźnienie rozwoju mowy? Syn wypowiada około 40-50 słów, łączy je w krótkie wypowiedzi, używa wielu swoich określeń, np.zwierzątka po wydawanych odgłosach, ale jego mowa jest niewyraźna, niechętnie powtarza, i nie uczy się nowych słów, jakby zasób, który posiada wystarczał mu. Czy powinnam iść z nim do logopedy lub psychologa? Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź.
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
To że dziecko przebywało z kochającą babcią przez kilka godzin dziennie nie może mieć żadnego negatywnego wpływu na rozwój mowy. Problemy Synka są raczej skutkiem niedotlenienia w czasie opóźniającej się akcji porodowej. Konieczne trzeba rozpocząć terapię. Może ją Pani prowadzić sama w domu, ale zawsze warto raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi Pani ćwiczenia na nowy tydzień. Może Pani poszukać polecanych przeze mnie logopedów na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki", "Trudne głoski" oraz "Czasowniki" liczba pojedyncza. Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 20 minut dziennie.
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam program "Kocham czytać" (www.we.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska