5-latek mówi tylko mama, tata
Szanowna Pani,
Mój synek skończy w tym roku 5 lat. Jego mowa jest tragiczna. Dziecko wymawia tylko kilka prostych wyrazów: mama, tata, a na niektóre rzeczy które chce w danej chwili wskazuje gestem. Również rozumienie jest chyba zaburzone. Rozumie proste polecenia, ale np. nie wie który klocek jest większy. Mój synek ma przerośnięty trzeci migdał. Oddycha przez otwartą buzię. Wybieramy się na wycięcie migdała. Jakie zaleca Pani formy ćwiczeń?
Klaudia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Klaudio,
Sytuacja Synka jest tragiczna. Brak mowy dramatycznie wpływa na kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego, a tym samym ma wpływ na sukces edukacyjny dziecka. Konieczne trzeba natychmiast rozpocząć stymulację. Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Zawsze należy się niepokoić gdy dziecko nie rozwija mowy, tak jak rówieśnicy.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki"20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Nauka czytania metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi" www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" -  www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska