Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2,5 roku - słaba mowa

Witam,
Mój synek ma 2 latka i 5 miesięcy. Doskonale rozumie, co do niego mówię, zna dosyć dużo słów (mama, tata, baba, Dada, Jaś, ja, tam, ty, auto, ciocia, zima, daj, na dół, nie ma, nie chce, tak, nie, dżip, dżem, co to, śnieg, zimno, ciepło, Zosia, Stasia, żaba, małpa, Tadziu, dom, do domu – tyle teraz sobie przypominam). Lubi muzykę, chętnie tańczy.
Ma wiele swoich określeń (kot-miał, pies-ał, krowa-mu, koza, baran-be, piłka-bam, płacz, smutek – pokazuje, że płacze itp.).
Potrafi zbudować krótkie zdanie, np. „ciii, Jaś aaaa” – „cicho, bo Jaś śpi”, „dżip u baby Zosi na dole” – „dżip jest u babci Zosi na dole” itp.
Martwi mnie jednak, że wypowiada słowa bardzo niewyraźnie, np. śnieg – niek, koniec – niec, ma problemy z głoskami tylnojęzykowymi – kot - tot, kap-kap – tap-tap, „h” - ji.
Niechętnie powtarza nowe słowa, jego mowa jest niewyraźna, nie uczy się nowych słów, jakby zasób, który posiada w zupełności mu wystarczał, nie przepada za malowaniem, tzn. po 5 minutach już się nudzi, bardzo lubi oglądać bajki w tv, grać na tablecie w proste gry edukacyjne (lektor wypowiada wyrazy, głoski, proste memory), no i pije w nocy wodę z butelki, nie możemy pozbyć się tego nawyku, gdyż budzi się z płaczem i jest to jedyny uspokajacz, czy przez to może mieć trudności z mówieniem?
Czy powinnam udać się do logopedy lub psychologa, laryngologa?
Dziękuję za odpowiedź.

Ania
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Aniu,

Z pewnością smoczek należy już wyeliminować, choć nie ma on wpływu na rozwój mowy, ale może być przyczyną wady wymowy. Konieczne trzeba rozpocząć terapię. Może ją Pani prowadzić sama w domu, ale zawsze warto raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi Pani ćwiczenia na nowy tydzień. Może Pani poszukać polecanych przeze mnie logopedów na stronie www.szkolakrakowska.pl. 
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki", "Trudne głoski" oraz "Czasowniki" liczba pojedyncza. Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 20 minut dziennie.
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam program "Kocham czytać" (www.we.pl).

Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv, tabletu, komputera, - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierna stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: opóźniony rozwój mowy, stymulacja, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć