Jąkanie 5-latki
Szanowna Pani Profesor,
Maja ma 5 lat. Jest wcześniakiem. Bardzo dobrze się rozwija. Od małego bardzo dużo i poprawnie mówi. Nie ma problemu z długimi zdaniami. Jest bystra i nad podziw zdolna. Niestety od 3 roku z przerwami jąka się czy zacina. Konsultowaliśmy u lekarza pierwszego kontaktu, neurologa, psychologa, logopedy. Wszyscy twierdzą, że to rozwojowe i minie. Czasem przepisują hydroxyzynę w małej dawce i po około 10 dniach mowa wraca do normy. Trochę przerwy, może 1-2 miesiące, i znów problemy z mową. Córka jest przy tym radosna i wesoła, ale świadoma tego, że niełatwo jej czasami wymówić jakieś słowa i zazwyczaj pierwszą sylabę powtarza nawet 5-krotnie. Otaczamy ją miłością, spokojem, ale problemy z mową nie ustępują. Ostatnio nie mogła czegoś wymówić machnęła ręką i narysowała to na kartce. Zauważyliśmy, że problem z mową nasilają się kiedy jest chora, niewyspana lub podekscytowana czymś. Wracając z przedszkola chce wszystko natychmiast opowiedzieć. Co robić? Czy tylko mamy czekać? Dokąd czekać? Czy to kiedyś faktycznie samo minie? Czy hydroxyzyna jest zasadna skoro po niej znów po jakimś czasie zaczyna się znów problem? Prosimy z żoną o sugestie i podpowiedzi. Pozdrawiam
Tomek

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Tomaszu,
Oczywiście, że nie wolno czekać, a terapię należało rozpocząć już w 3 roku życia. Córeczka z powodu wcześniactwa ma wrażliwy układ nerwowy i specjaliści nie powinni byli ignorować pierwszych objawów. Nie istnieje niepłynność rozwojowa, gdyby tak było wszystkie dzieci przechodziłyby przez ten etap rozwoju.
Podawanie hydroxyzyny uważam nie tylko za bezzasadne, ale i szkodliwe. Proszę przeczytać o ubocznych skutkach podawania leku małemu dziecku.
Możecie Państwo podawać dziecku rano i wieczorem herbatkę (łyżka melisy, łyżka rumianku, łyżka pokrzywy). Można ją dosłodzić miodem lub trzcinowym cukrem.
A teraz uwagi do terapii:
- Maja potrzebuje 12-14 godzin nocnego snu,
- nie powinna jest wysokoprzetworzonej żywności, białego cukru, pokarmów z konserwantem,
- dziewczynka powinna mieć dużo ruchu na świeżym powietrzu (rower, spacery, basen),
- aby spowolnić mowę należy zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl). Dziecko słucha w słuchawkach codziennie 15 minut.
Aby poprawić mózgową organizację funkcji językowych warto rozpocząć naukę czytania programem "Kocham czytać" (www.we.pl). Nauka czytania poprawia kooperację między prawą i lewą półkulą mózgu.
Należy też sprawdzić dominację stronną. 90% dzieci z niepłynnością to osoby lewouszne.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska