4,5-latka mówi w trzeciej osobie
Witam!
Chciałabym bardzo prosić o radę. Jestem mamą 4,5-letniej dziewczynki. Maja od początku mówi o sobie w trzeciej osobie ("Maja chce jeść", "Czy dzisiaj ktoś przyjdzie do Mai?" itd.). Zaczęła mówić dość późno (po drugich urodzinach) za to od razu pełnymi zdaniami. Idąc do przedszkola w wieku 3 lat nie miała problemu z komunikację. Rozwija się dobrze, jednak jest nieśmiała, trudno nawiązuje kontakty, w przedszkolu pozostaje na uboczu, jednak Panie nie zgłaszają żadnych problemów. Jak mam z nią ćwiczyć, żeby prawidłowo używała zaimków? Próbowałam poprawiać, ale to nic nie dało.
Pozdrawiam
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo Mai,
Prawdopodobnie z powodu opóźnionego rozwoju mowy, forma trzeciej osoby utrzymuje się tak długo. Jest ona dopuszczalna w pierwszych trzech latach życia dziecka. Maja jednak już powinna używać wszystkich form gramatycznych. Warto poćwiczyć bawiąc się figurkami zwierzątek, pacynkami, figurkami ludzików, które będą do siebie mówiły. Pani wówczas ma szanse wprowadzić wypowiedzi w pierwszej i drugiej osobie. Dobrym sposobem jest także pisanie razem z dzieckiem dziennika wydarzeń. Wówczas rysujemy postać dziecka lub wklejamy zdjęcie i wpisujemy w "dymek" tekst. Np. "Mama kupiła mi lody. Lubię lody owocowe. Dziękuję mamusiu". Są też gotowe karty pamiętników, które wydało wydawnictwo WIR (www.wir-wydawnictwo.com)
Nie należy poprawiać wypowiedzi dziecka, ale dostarczać mu odpowiednich wzorów.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska