2,6-latek mało mówi
Witam,
Jestem mamą 2,6-latka, który mało mówi. Jedyne słowa jakie wymawia to tata, nie, tak, baba i nic po za tym. Urodził się w 39 tyg. przez cesarskie cięcie z zagrażającej wewnątrzmacicznej zamartwicy płodu w skali APGAR dostał 7,7,8,9 był niedotleniony. Pediatra mówił, że nie mam się czym martwić i wady rozwojowe czy opóźnienie wyjdzie z wiekiem, ale jak na razie każe mi czekać i obserwować synka. Jest radosnym chłopcem rozumie wszystkie polecenia i je wykonuje, najbardziej lubi bawić się pralką i odkurzaczem oraz lubi sprzątać. Nie interesuje go układanie klocków czy puzzli, denerwuje się przy tym rodzaju zabawy, woli porzucać piłką lub jeździć samochodzikami. Nie wiem czy powinnam skonsultować się ze specjalistą. Proszę o poradę.
Serdecznie pozdrawiam.
Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
Już dwuletnie dziecko powinno budować zdania gramatycznie poprawne. Brak mowy dramatycznie wpływa na kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego. Nie ma absolutnie czasu na obserwację, konieczne trzeba natychmiast rozpocząć stymulację. Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W tej chwili nie jest ważna przyczyna zaburzeń rozwoju Synka, ale podjęcie terapii!
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje
2. Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi"www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska