Pięciolatek opóźniony rozwój mowy - jak mu jeszcze pomóc?
Problem zaczął się jak synek miał 3 lata i nie reagował na wydawane polecenia. Miał badany słuch, jest pod opieką psychologa, neurologa, a także logopedy. Poświęcam mu bardzo dużo czasu i pani logopeda zapewniała mnie, że dorówna w zasobie słownictwa do poziomu innych dzieci. Generalnie wszystko jest ok oprócz tego, że nie słucha poleceń Pani w przedszkolu, odpowiada nie na temat po swojemu i przeszkadza. Potrafi liczyć, zna wszystkie litery, zaczyna sam literować i czytać, doskonale recytuje wiersze i śpiewa, ma świetną pamięć, a jednocześnie jak zaczyna opowiadać coś od siebie jest to bez ładu i składu. Ja rozumiem o co chodzi - jego skróty myślowe i skojarzenia, gorzej inni; co robić?
Paula

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulo,
Nie wiem, czy Synek zdolny jest do prowadzenia dialogu (czyli przyjmowania roli słuchacza i nadawcy naprzemiennie). Jeśli jest z tym problem, to sugeruję diagnozę w kierunku zespołu Aspergera. Ogromne doświadczenie w diagnozowaniu tego zaburzenia ma dr Marta Korendo, do której może Pani napisać na forum www.konferencje-logopedyczne.pl. Na tej stronie znajdzie Pani także w zakładce "do pobrania" artykuły dr Korendo. Nie można lekceważyć trudności dziecka związanych z komunikacją społeczną. Dr Korendo opracowała program terapeutyczny, z którego można skorzystać, by pomóc dziecku.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska