Schematyczne zachowania 21-miesięcznego dziecka
Witam,
Mój syn ma 21 miesięcy i wydaje mi się, że rozwija się prawidłowo, chodzi do żłobka, więc ma kontakt z dziećmi, lubi towarzystwo, ale potrafi także bawić się sam. Niby wszystko jest w porządku, utrzymuje i szuka kontaktu z innymi dziećmi i dorosłymi, potrafi okazywać uczucia, lubi słuchać bajek, potrafi bawić się sam i z dziećmi, dosyć dużo mówi, jest bardzo energiczny, a jednak niepokoją mnie jego schematyczne zabawy. Ma swoje ulubione samochodziki, którymi najczęściej się bawi i zawsze w ten sam sposób: albo ciągle nimi jeździ tam i z powrotem albo układa je zawsze tak samo, równo dwoma kołami na dywanie i dwoma na podłodze w rzędzie. Ustawia je tak samo zmieniając tylko pokoje, a jak próbuję je przestawić to się denerwuje. Ma też swoją ulubioną poduszkę, do której w ciągu dnia często się przytula i jeździ nią po podłodze trzymając na niej głowę. Nie lubi nowych miejsc i boi się wielu rzeczy (np. bajki o misiu, czy karuzeli). Martwi mnie, że mogą to być objawy autyzmu.
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Z pewnością zachowania Synka są bardzo niepokojące.
Koniecznie trzeba natychmiast rozpocząć stymulację. Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®, program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
2. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ważne są wszystkie ćwiczenia rozwojowe, szczególnie dotyczący zabawy, analizy i syntezy wzrokowej (bardzo dobry program proponuje dr M. Korendowww.wir-wydawnictwo.com).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" -  www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska