Synek 2 lata i 4 miesiąca - mówi mało
Dzień dobry Szanowna Pani Profesor,
Mam Synka, który w tym wieku mówi tylko mama (czasami meme), tata, dziadzia, lala i dużo gaworzy, często wydobywa z siebie płynne dźwięki jakby rozmawiał po swojemu.
Uczestniczy w zabawach połączonych z nauką j. angielskiego - czasami powtórzy prosty wyraz np. glue glue glue.
Przy narodzinach dostał 10 punktów, miał badanie słuchu, więc nie ma wad wrodzonych.
Rodzice uspokajają mnie, że będzie mówił, bo dzieci w różnym wieku zaczynają, ale mnie osobiście to trochę niepokoi.
Czytałam o tych płytach CD do nauki, ale czy dwulatek będzie chodził z słuchawkami na uszach? Proszę o pomoc.
Hanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Hanno,
Program słuchowy nie wymaga chodzenia w słuchawkach, a kilkuminutowego siedzenia przy stoliku, słuchania i oglądania ilustracji w dołączonej do płyty książeczki. Należy KONIECZNIE ZREZYGNOWAĆ Z NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO. Dopóki dziecko nie opanuje języka etnicznego nie może uczyć się języka obcego.
Brak mowy wpływa negatywnie na rozwój myślenia dziecka. Nie można lekceważyć tak poważnego opóźnienia rozwoju mowy.
Koniecznie trzeba natychmiast rozpocząć stymulację. Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program"Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki"20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Nauka czytania metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi"www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" -  www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska