23-miesięczny synek mało mówi
Witam,
Piszę z zapytaniem gdyż, martwi mnie fakt, iż mój 23-miesięczny synek niewiele mówi. W swoim słowniku ma kilkanaście słów, czasem składa je w krótkie dwuwyrazowe zdania, ale robi to rzadko. Zna znaczenie wszystkich wypowiadanych słów, ale dużo mówi "po swojemu", gestykulując przy tym jak w normalnej rozmowie i oczekując, że wiemy co chce nam przekazać. Potrafi rozróżniać i naśladować zwierzątka, figury geometryczne, pokazuje paluszkiem wszystko o co go pytamy (np. w książeczkach), słucha i wykonuje różne czynności oraz polecenia. Syn jest dzieckiem bardzo energicznym, uwielbia wszelkie zabawy sprawnościowe, gorzej z manualnymi (tutaj zajmuje się tylko przez chwilę i szybko się nudzi), uwielbia muzykę i taniec, nie lubi gdy mu czytam, woli gdy oglądamy obrazki i gdy mu opowiadam sama co na nich jest. Wieczorami natomiast opowiadam mu bajki wymyślone przeze mnie, zawsze z jakąś puentą - bardzo je lubi, wycisza się wtedy i zasypia. Wykazuje chęć robienia niektórych czynności lewą ręką. Uwielbia brać udział w domowych czynnościach i obowiązkach, bardzo się angażuje. Czy powinnam się martwić? Co zrobić, żeby stymulować bardziej jego mowę? Synkiem podczas mojej i męża nieobecności zajmuje się babcia, która jak sama przyznaje niechętnie mu czyta, bo sama nie lubi, nie rozumiejąc jednocześnie, że wcale mu tym faktem nie pomaga. Niestety to ona spędza z synkiem najwięcej czasu.
Martyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Martyno,
Dwuletnie dziecko powinno już budować zdania gramatycznie poprawne. Brak mowy dramatycznie wpływa na kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego, a tym samym ma wpływ na sukces edukacyjny dziecka. Konieczne trzeba natychmiast rozpocząć stymulację. Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych "Program Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Nauka czytania metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną® .
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi"- www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" -  www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska