Dwulatek i niepokojące objawy
Dzień dobry,
Jestem matką 23-miesięcznego Ignasia. Synek nie mówi, nawet najprostszych słów typu "mama", "tata" czy "baba". Natomiast powtarza czasami wyrazy, które usłyszy, wymawia je wtedy dość wyraźnie. Kiedy mówi "pa pa" nie wykonuje gestu ręką, kiedyś umiał robić "kra, kra, sroczka kaszkę ważyła", ale teraz nie umie. Tak było też z wspomnianym "pa pa" i kilkoma innymi czynnościami. Synek jest dzieckiem bardzo wesołym i spostrzegawczym. Na spacerze zwraca uwagę na wiele znaków drogowych, słupów, samochodów i bardzo im się przygląda, także psom i napotkanym innym zwierzętom. Ale zachęcony aby powiedział jak robi piesek czy kotek, nie powtórzy za mną, choć słyszał już nie jeden raz. Kiedy ja naśladuję zwierzęta, to lubi słuchać i uśmiecha się wtedy, ale nie powtarza. Dodam jeszcze, że bardzo lubi spacery i kiedy wraca do domu to płacze, nawet już na sam widok domu. Lubi przeglądać książeczki, ale tylko przeglądać i to nie za długo. Lubi kiedy recytuje mu wiersze i ma nawet ulubione cytaty. Czasami się przytula, ale nie umie dać "buzi", lubi dzieci, ale starsze (bo wśród nich przebywa), bawi się z nimi chętnie, ale też nie za długo. Zabawki też specjalnie go nie interesują, a na klocki w ogóle nie zwraca uwagi, także o budowaniu jakichkolwiek wież nie ma mowy, nie umie też dopasować figur do otworów o takim samym kształcie. Bardzo dużo biega, szczególnie w kółko śmiejąc się wtedy w głos lub gadając po swojemu. W ogóle dużo mówi w niezrozumiałym dla nas swoim języku. Lubi też brać jakiś przedmiot typu łyżka, ołówek, albo klocek i wymachiwać nim. Jest przy tym bardzo skupiony i na nic nie reaguje. Dodam jeszcze iż zawsze zwracamy się do niego po imieniu, a on nie reaguje na swoje imię prawie zawsze. Zawsze coś robi, czemuś się przygląda, gada po swojemu, ale są też chwile, gdy siedzi zamyślony i trudno go od tego oderwać. Jest dzieckiem śmiejącym się, uśmiecha się do nas na powitanie i odpowiada uśmiechem na uśmiech. Czasami daje cześć. Ignaś bardzo rzadko ogląda telewizję, maksymalnie 10-20 minut dziennie (ograniczam mu, ale jego bajki szybko nudzą, chyba że są śpiewane), lubi za to słuchać piosenek, ale nie tańczy przy muzyce. Ma swoje ulubione piosenki, na które reaguje uśmiechem. Lubi patrzeć kiedy tańczę ja albo ktoś inny. W domu interesuje go wszystko, aktualnie zajmuje się trzaskaniem drzwiami albo wyrzucaniem z szafki przyborów kuchennych. W nocy budzi się kilka razy, a zasypia dopiero jak dostanie coś do picia. Dużo pije zwłaszcza w nocy, w ogóle mam wrażenie, że butelka go uspokaja. Sam nie je, ale to ja go tak nauczyłam. Nie jest specjalnie zazdrosny o malutką siostrzyczkę, ale nie rozumie, że nie mogę z nim iść, kiedy karmię albo przewijam dziecko. Przygląda się siostrze, dotyka, kiedyś umiał ją głaskać, ale teraz nie umie albo nie chce. Kiedy jest głodny prowadzi mnie do kuchni, jak chce mu się pić daje butelkę albo też ciągnie mnie za rękę do kuchni. Nie pokazuje palcem tylko kładzie mi rękę na tym co chce, jeśli to coś jest w jego zasięgu to mi przynosi.
Bardzo się martwię moim synkiem. Wiem, że nie rozwija się jak jego rówieśnicy. Boję się usłyszeć diagnozę, w poradni mamy wyznaczony termin na pierwsze spotkanie dopiero za miesiąc. Dużo czytałam na forach o takich dzieciach jak mój synek i prawie w każdym przypadku była tam mowa o autyzmie. Dużo wiem o tej chorobie i bardzo się boję, że mojego synka tez to spotkało. Bardzo proszę o pomoc i o wskazówki co powinnam robić przez ten miesiąc czekania na wizytę w poradni.
Katarzyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Przygotowując się do wizyty w poradni, proszę mieć na uwadze kilka rzeczy:
1. proszę udzielać tam dokładnie takich informacji, o które zostanie Pani poproszona. Mam na myśli to, żeby ogląd specjalistów był "na surowo", bez poddawania sugestii, że to na pewno autyzm. Internet to narzędzie niosące tyle samo dobrego, co złego. Dostęp do wiedzy jest rzeczą ważną, fora rodzicom niosą wsparcie, niemniej diagnoza musi być prowadzona bardzo profesjonalnie i w przypadku tak małych dzieci - zwykle długo. Informacje od rodziców mają bardzo duże znaczenie retrospektywne w procesie diagnozy.
2. warto iść do neurologa dziecięcego, laryngologa, logopedy od wczesnej interwencji.
3. proszę pamiętać, że diagnoza kliniczna, nazwanie problemu nie jest teraz tak ważne jak diagnoza funkcjonalna, czyli określenie na jakim poziomie w różnych sferach są umiejętności Ignasia w stosunku do wieku życia (takie badanie zwykle robi się teste : Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Dziecięca Skala Rozwojowa (DSR) lub w przypadku podejrzewania autyzmu lub innych wab rozwoju Profil PsychoEdukacyjny Schoplera (PEP-R). Taka diagnoza umożliwia określenie i rozpoczęcie realizowania indywidualnego programu terapeutycznego w ośrodku wczesnej interwencji i w warunkach domowych.
4. wspomina Pani wiele objawów, występujących u Pani synka, a charakterystycznych dla autystycznego spektrum - wycofywanie się umiejętności w drugiej połowie drugiego roku życia, prowadzenie za rękę, brak dzielenia uwagi, zaburzenia komunikacji, stereotypowa zabawa; w poradni zapytają na pewno też o rozwój zabawy na niby, w udawanie, proszę się temu przyjrzeć.
5. u dzieci z autyzmem duże znaczenie mają dieta i zjawiska sensoryczne, proszę przygotować listę takich objawów u Pani synka: co je, jak często, jak śpi, czy przeszkadzają mu jakieś dźwięki, światło lub przeciwnie - coś go przyciąga np. odkurzać, winda, odblaski np. na płytach CD? podobnie z ubraniami, obcinaniem paznokci i włosów, - co lubi, co nie itp.
6. proszę też przygotować listę własnych pytań i oczekiwań wobec poradni - w czym mogą Pani pomóc, czego nauczyć? Usłyszeć diagnozę to jedno, wiedzieć co robić w warunkach domowych to zupełnie co innego.
7. przede wszystkim - cokolwiek by się okazało - proszę pamiętać, że jest Pani mamą cudownego kochanego chłopczyka, który ma wiele możliwości i zdolności. Proszę zawsze tak właśnie na niego patrzeć!
Serdecznie życzę wiele dobrego!
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk