Zachowanie 5-latki
Witam serdecznie,
Mam 5-letnią córeczkę. Od pewnego czasu stała się nerwowa, pyskuje, krzyczy, płacze na zawołanie, obraża się, jak obieca, że będzie grzeczna to po chwili o tym zapomina. Nie sprząta po sobie. Ostatnio zdarza się, że jak idę po nią do koleżanek aby wróciła do domu, wtedy wpada w szał i płacze, tupie nogami, krzyczy i obraża się. Po chwili obiecuje, że już tak nie będzie robić, ale jak ja za takie zachowanie zabronię jej iść do koleżanki czy zaprosić do niej koleżankę to zaczyna płakać. Wychowuję ją sama, ale mieszkam z moimi rodzicami i bratem; dziadkowie i brat nie poświęcają jej w ogóle czasu, jest cały czas ze mną (jest 5 godzin w przedszkolu). Proszę o radę co mam robić, jak z nią rozmawiać, jest cudownym dzieckiem, ale jej zachowanie jest nie do zniesienia.
Katarzyna

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam
Pani Katarzyna myślę, że jest Pani bardzo trudno. Córeczka jest
impulsywna i nie panuje jeszcze nad swoimi emocjami. Być może nauczyła
się, że krzyk i płacz to dobry sposób na uzyskanie tego co chce. Taka
sytuacja wymaga stałego systemu wychowawczego. Najważniejsze to być
konsekwentnym. Najlepiej byłoby udać się na wizytę do psychologa, który
pomógłby Pani w tej sytuacji. Zwłaszcza, że nie ma Pani wsparcia w
rodzinie i samotnie wychowuje dziecko. Polecam książkę skierowaną do
rodziców "Sposób na trudne dziecko" (A.Kołakowski, A. Pisula).
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska