19-czne dziecko nie mówi
Witam!
Mój synek ma 1 rok i 7 miesięcy i mówi tylko "tata" i to wtedy kiedy on ma na to ochotę, a nie gdy się o to po prosi. Jak był mały to wymówił "mama" i "baba", a teraz nie chce. Wydaje dzięki "e", "a" i "gege". Rozumie wszystko doskonale o co się go prosi, potrafi przynieść przedmiot, o który się go prosi. Jakiś miesiąc temu okazało się, że ma przerośnięty trzeci migdał i wyczytałam, że przy tym może mieć problem z mową. Bardzo proszę o informacje czy to normalne czy jednak coś jest nie tak. Z góry bardzo dziękuje za odpowiedź.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Regres w rozwoju mowy wskazuje na inne trudności dziecka, niż takie które mogłyby wynikać z obniżenia funkcji słuchowych. Nie obserwuje Pani przecież kłopotów ze słuchem skoro Synek wykonuje polecenia.
Przede wszystkim należy całkowicie wykluczyć telewizor, dźwiękowe zabawki, gry komputerowe i w telefonach komórkowych.
Dziecko powinno słuchać programu słuchowego - "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl
1. "Samogłoski i wykrzyknienia" 1 płyta
2. "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" 1 płyta
3. "Sylaby i rzeczowniki" 4 płyty
4. "Sylaby i czasowniki" - l. pojedyncza, 1 płyta
Korzystamy naprzemiennie z płyt z rzeczownikami, dziecko PATRZY na obrazki. Należy też słuchać płyty "Sylaby i czasowniki" - l. pojedyncza.
Czasownik warunkuje pojawienie się zdań.
Linearne, sekwencyjne umiejętności ćwiczymy z użyciem:
1. "Układanek lewopółkulowych" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
2. Układanek do pamięci sekwencyjnej.
3. Naśladowania rysowania wzorów.
Wszystkie ćwiczenia zostały omówione w: J. Cieszyńska "Metoda
Krakowska wobec zaburzeń rozwoju" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Logopedów pracujących metodą znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska