3-latek nie mówi
Witam,
Bardzo proszę Panią o pomoc. Mój syn w lutym skończył 3 lata i do tej pory nic nie mówi prócz mama, pa pa Julia, mniam.
Do tej pory korzystałam tylko z pomocy logopedy, która powiedziała, że nie może z nim pracować, gdyż on nie koncentruje się na tym co mówi, nie skupia uwagi, trzeba kilka razy go zawołać, żeby zareagował. W książeczce nie potrafi wskazać żadnego zwierzątka, pomimo że mamy w domu psa i jak mu powiem "daj psu przysmak" - zrobi to. Jak go o coś proszę to nie wykonuje poleceń. Miał badany słuch i wszystko jest w porządku. Jest dzieckiem bardzo towarzyskim lubiącym się bawić w szczególności ze starszymi dziećmi, jest tylko problem, że one nie chcą się bawić z nim, być może dlatego, że nie mówi. Nie wstydzi się nowych osób - podaje im cześć. Do przedszkola pójdzie dopiero od września.
Będę wdzięczna za odpowiedź.
W poradni mam termin dopiero za półtora miesiąca.
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
Logopeda powinien pracować nad percepcją słuchową Synka, jeśli nie potrafi tego zrobić proszę zmienić terapeutę.
Synek nie powinien iść do przedszkola, bo nie jest do tego gotowy.
Trzyletnie dziecko, które nie buduje zdań rozwija myślenie obrazowe, a nie językowe, co ma wpływ na przyszłą edukację.
Jeśli chodzi o program słuchowy, to dziecko powinno słuchać programu
słuchowego - "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl
1. "Samogłoski i wykrzyknienia" 1 płyta
2. "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" 1 płyta
3. "Sylaby i rzeczowniki" 4 płyty
4. "Sylaby i czasowniki" - l. pojedyncz, 1 płyta
Korzystamy naprzemiennie z płyt z rzeczownikami, dziecko PATRZY na obrazki. Należy też słuchać płyty "Sylaby i czasowniki" - l. pojedyncza.
Czasownik warunkuje pojawienie się zdań.
Linearne sekwencyjne umiejętności ćwiczymy z użyciem:
1. "Układanek lewopółkulowych" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
2. Układanek do pamięci sekwencyjnej.
3. Naśladowaniem rysowania wzorów.
Wszystkie ćwiczenia zostały omówione w: J. Cieszyńska "Metoda
Krakowska wobec zaburzeń rozwoju" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Logopedów pracujących metodą znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl
.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska