Dwulatek w przedszkolu
Witam,
Moja 2,3-letnia córeczka poszła od stycznia do przedszkola. Pierwsze dni bez problemu zostawała w placówce. Nauczycielki chwaliły, że bardzo ładnie bawi się z dziećmi. Niestety wraz z pójściem do przedszkola córka zaczęła chorować. Zawiozłam ją na tydzień do dziadków, zawsze chętnie tam zostawała. Po tej chorobie, a trwała ona tydzień i wizycie u dziadków, Wiktoria wróciła do przedszkola. Niestety ciężko było się jej rozstać z osobą, która ją odprowadza. Płacze, wręcz wymiotuje, natomiast po wejściu na salę córka zaczyna się normalnie bawić. Taka sytuacja trwała dwa dni, ponieważ córka znowu zachorowała. Mam troszkę wyrzuty sumienia, że zostawiałam Ją przez te dwa dni na siłę, zastanawiam się czy to nie wpłynie na jej psychikę, i czy w ogóle dobrze postępuje. Panie w przedszkolu twierdzą, że takie zachowanie jest naturalne i musi się przyzwyczaić, że z czasem przestanie płakać. Chciałabym zapytać Panią o zdanie. Bardzo zależy mi, żeby córka miała kontakt z rówieśnikami, bo w obecnej chwili siedzi w domu ze mną i są dni, że nie odstępuje mnie na krok.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
Sytuacja jest trudna, bowiem dziewczynka nie była emocjonalnie i społecznie gotowa do pójścia do przedszkola. Wiek przedszkolny to czas od ukończenia trzeciego roku życia właśnie ze względu na emocje i możliwości rozumienia sytuacji społecznych.
Teraz stało sie coś złego, bo dziewczynka nauczyła się manipulować
zachowaniem rodziców i wymuszać pozostanie w domu. Zdarza się, że
dzieci dostają gorączki na tle emocjonalnym i potem trudno dokonać
diagnozy i postępować prawidłowo.
Dziecko w wieku dwóch lat potrzebuje przede wszystkim dorosłych,
dwulatek bawi się równolegle z rówieśnikami, jeszcze nie podejmuje
zabaw tematycznych w role, więc nie ma niczego złego w pozostawaniu w
tym wieku w domu.
Konkluzja jest taka, poczekałabym do ukończenia trzeciego roku przez
dziecko, i pilnowałabym, by sytuacje manipulowania dorosłymi się nie
powtórzyły.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska