Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2 lata i 4 mce - brak postępu rozwoju mowy

Nasz prawie 2 i pół letni syn w wieku 20 m-cy potrafił powiedzieć: lamborgini, chrysler viper, landrover i całkiem sporo słów związanych z życiem codziennym. Uczęszcza do przedszkola i nauczyciele martwią się, że nie chce uczestniczyć w zajęciach, krzyczy gdy przerywa mu się zabawę i nie powtarza wierszyków, piosenek. Nie uczestniczy w żadnych aktywnościach. Lubi występy teatrzyków, czytanie książeczek, ale nie komunikowania. Od pół roku praktycznie nie widać postępu w rozwoju mowy. Został daleko w tyle za rówieśnikami, którzy nie mówili w momencie, gdy Antoś przyszedł do przedszkola. Zmartwieni jesteśmy jego niechęcią do nauki mówienia i wybuchami płaczu przy próbach komunikowania się (np. chce sok i wyje, tupie zamiast powiedzieć, że chce wodę, wpada od razu w szał). Rozkłada prace w grupie, ponieważ awanturuje się każdorazowo o zmianę pieluchy (we wrześniu próbowaliśmy Antosia odpieluchować, ale przez 4 tygodnie dziecko nie wołało i historycznie reagowało na każdą zmianę zasikanego ubranka). Kiedy nieco podnoszę głos, żeby go zdyscyplinować słyszę: "mamusia nie ksziczy", więc rozumie co się dzieje. W sytuacjach, z którymi się nie zgadza (np. koniec zabawy) reaguje krzykiem, wyrywaniem się. Pomaga niezwracanie uwagi. Ale nie ma postępu w zmianie zachowania. A w domu jest jeszcze starsze dziecko w wieku szkolnym, które również wymaga naszej uwagi. Jak pomóc naszemu dziecku komunikować się z nami i z innymi?

Basia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Basiu,

Zachowania Synka wskazują na spektrum zespołu Aspergera i nie powinna Pani czekać z udaniem się do specjalisty. Gorąco polecam wizytę u dr Marty Korendo, która jest wybitnym specjalistą w tej dziedzinie i doświadczonym terapeutą z dużymi sukcesami.
Kontakt do dr Marty Korendo przez portal www.konferencje-logopedyczne.pl.

"Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

A także:
- Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®"

- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i
pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl,
(oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie)

Proszę także poszukać logopedy-terapeuty, znajdzie Pani adresy na stronie www.szkolakrakowska.pl.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć