20 miesięcy nie mówi, nie powtarza
Dzień dobry,
Moja 20-miesięczna córeczka praktycznie nie mówi. Mówi: nie, tam, tu (rozróżnia te dwa słowa bezbłędnie) i to (również w odniesieniu do siebie, np.: "Kto wyrzucił mamy ubrania z szuflady?" - "To" - i pokazuje na siebie). Nie naśladuje, nie mówi żadnych wyrazów dźwiękonaśladowczych, nawet nie próbuje. Próbowałam ją skłonić, żeby powtarzała po mnie ćwiczenia języczka (pokazać język, zrobić kółeczka, itp), ale ona w ogóle nie chce naśladować takich rzeczy. Mimo, że wygląda, jakby rozumiała, o co mi chodzi. Uśmiecha się i mówi "nie".
Jak skończyła rok to dokładnie przez 10 dni mówiła "mama" (ze zrozumieniem), potem też przez jakieś 2 tygodnie wołała cici na kotka, ale przestała. Mówi coś tam do siebie, po swojemu, ale z otoczeniem porozumiewa się gestami oraz tymi czterema słowami, które zna. Tak, jakby wiedziała, że to, co mówi do siebie nie ma większego sensu...
Bardzo późno głużyła (około 6 miesiąca - wcześniej tylko eee), nigdy praktycznie nie gaworzyła tak, jak to piszą w książkach. Miała badany słuch, byliśmy u audiologa, i wszystko jest OK. Zresztą reaguje np. jak gdzieś za ścianą u sąsiadów szczeka pies, ledwo słyszalnie.
Dziecko jest pogodne, nawiązuje kontakt wzrokowy, bardzo dużo rozumie, rozpoznaje przedmioty na obrazkach, rozróżnia kolory (np. potrafi pokazać, które autko jest niebieskie, a które czerwone), reaguje na polecenia i na swoje imię. Uwielbia układać klocki, układanki, "karmi" lale, rysuje kredkami. Praktycznie umie już sama jeść rękami i gęstsze rzeczy łyżką - tylko z zupą ma jeszcze problemy. Nie oglądamy telewizji, dużo jej czytamy. Poza mową wygląda, że rozwija się ok - ale mowa niepokoi mnie coraz bardziej. Co powinnam robić?
Ola

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Olu,
Sytuacja dziecka jest dramatyczna emocjonalnie, społecznie i w konsekwencji intelektualnie. Należy natychmiast rozpocząć terapię. Zahamowanie rozwoju mowy, które nastąpiło na początku drugiego roku życia wskazuje na problemy dziecka, prawdopodobnie funkcjonalne, ale zaburzenie funkcji prowadzi w
konsekwencji do zaburzeń struktury.
O ćwiczeniach i sposobach ich prowadzenia przeczyta Pani w: "Metoda
Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Koniecznie trzeba natychmiast rozpocząć pracę w domu:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska