Wybudzanie z krzykiem
Witam,
Od pewnego czasu moja 4-letnia córka ok. 1-1,5 h po zaśnięciu wieczornym budzi się z płaczem i krzyczy "mama, mama, mami" etc. Zapytana co się stało odpowiada "nie wiem". W ostatnich dniach zachowanie nasiliło się - do płaczu i krzyku dołączyło trzęsienie się. Wszystko trwa ok. 3-4 min. Po wyciszeniu córeczka bez problemu zasypia ponownie. Czytałam tutaj o lękach nocnych dzieci i snach, których dzieci się boją. Ale w naszej sytuacji zastanawia się regularność zachowania - jednorazowe wybudzenie 1-1,5 h po zaśnięciu, a niepokoi mnie to, że problem narasta tzn. początkowo było to króciutkie wybudzenie z popłakiwaniem, obecnie jest to już płacz, krzyk i trzęsienie się. Córka zawsze zasypia przy bajce. Naszym głównym problemem wychowawczym obecnie jest jej nieprawdopodobna zazdrość o młodszego o 3 lata brata, sprzeciwianie się wszystkiemu i ogólnie pojęte nieposłuszeństwo. Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam.
Anna

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Pani Anno,
To na pewno niełatwy czas dla córki. Ma już cztery lata, jest coraz bardziej świadoma siebie i stawianych jej wymagań, a jednocześnie dziecko w tym wieku jest wciąż bardzo emocjonalne.
Jeśli chodzi o nocne lęki, to przede wszystkim należy zweryfikować jakie bajki dziecko ogląda, czy na pewno są one przystosowane dla dzieci 4-letnich. Nam dorosłym niekiedy ciężko jest to ocenić, bo z pozoru niewinne sceny w bajkach mogą budzić u dzieci lęk, gdy nie są przez nie rozumiane. Bajki dla dziecka w tym wieku w żadnym wypadku nie mogą zawierać, żadnych scen agresji bohaterów. Powinny być przyjazne, raczej mało dynamiczne. Jeśli nie ma pani pewności, jak wybrać bajkę, warto po bajce porozmawiać z córką i zachęcić ją do opowiedzenia co było w bajce. Łatwo jest wtedy zweryfikować co dziecko rozumie i czy dana bajka jest odpowiednia.
Zachęcam również do tego, aby bajki były puszczane przed snem, ale nie do snu. Tuż przed snem, warto aby mózg odpoczął. Można poczytać dziecku bajki, wiersze, zrobić delikatny masaż.
Warto również zająć się tematem zazdrości o brata. Pojawienie się rodzeństwa to bardzo trudny moment w życiu każdego dziecka. Córka nie będzie tak bardzo zazdrosna, jeśli uwzględni się jej potrzeby. Warto aby każdy z rodziców mógł poświęcić córce czas zarezerwowany tylko dla niej (np. spacer tylko z mamą, zabawa tylko z tatą). W tym czasie drugi rodzic zajmuje się młodszym bratem.
Jednocześnie warto wymyślić wspólne zabawy dla całej rodziny, dać córce
szansę wykazania się, interakcji z bratem.
Proszę pamiętać o chwaleniu córki. Nawet najdrobniejsza pochwała za
błachą rzecz ma dla dziecka dużą wartość.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska