Zmiana przedszkola przez agresywne dziecko
Witam serdecznie, potrzebuje porady! A mianowicie chodzi mi o to, że od września mój 3-latek poszedł do przedszkola, na początku było wszystko dobrze, szybko się zaaklimatyzował i bardzo się cieszył, że tam chodzi do momentu, kiedy miesiąc później trafił tam nowy chłopczyk. Wtedy zaczął się nasz koszmar, dziecko przestało chcieć chodzić do przedszkola, zaczęły się poranne walki o wstanie w ogóle z łóżka. Mój syn stał się cichy, ale zarazem bardzo nerwowy. Kilka razy przyszedł do domu pogryziony, z podbitym okiem, podrapany. Oczywiście reagowałam na każde małe zadrapanie, ale nauczycielka w przedszkolu - nie. Okazało się na którymś spotkaniu z rodzicami, że mój maluch nie jest sam, dużo dzieci boi się tego Agresywnego, a Panie nie umieją sobie poradzić z tym chłopcem. Niby próbują, ale do tej pory bez zmian, jego rodzice nie chcą współpracować, a mój syn zaczął na same słowo "przedszkole" chorować. Po miesięcznej prawie przerwie dalej nie chce tam wrócić, mimo że ma tam dużo kolegów i koleżanek, wszystko przysłania mu te dziecko! Zaczęliśmy myśleć o zmianie przedszkola, na co mój dzielny synek oczywiście zareagował entuzjazmem. Dzisiaj byliśmy w nowym przedszkolu żeby zobaczyć jak wygląda tam grupa, ale wszystko wydaje się ok. A mój synek mówi, że chce tam iść. Tyle, że ja dalej mam wątpliwości, boję się, że źle robię zmieniając mu przedszkole, czy to dobrze, że uciekamy przed tym chłopcem? że zostawiam mojego synka kolegów, koleżanki? Czy nie przeżyje tego za bardzo? Co jeśli się okaże że nie umie się tam zaaklimatyzować? Ciągle mam wątpliwości i wyrzuty sumienia, że się daliśmy takiemu...
Katarzyna

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam
rozumiem Pani złość i rozżalenie. Widzi Pani krzywdę synka i próbuje mu
pomóc. Chce Pani jak najlepiej dla niego. Agresywne dzieci zdarzają się
i tego nie unikniemy. Trudno mieć pretensje do 3,5-latka. Agresja często
jest objawem agresji z jaką dziecko się na co dzień spotyka lub problemów rozwojowych. Smutne jest to, że tamtemu chłopczykowi nikt nie  chce pomóc, a jego rodzice nie są najwidoczniej kompetentni. To przedszkole powinno próbować wpłynąć na rodziców. Jeśli nie ma szans na poprawę funkcjonowania tamtego chłopca to najlepszym wyjściem jest przeniesienie synka do innego przedszkola, aby nie doświadczał więcej przykrości. Zwłaszcza, że nie widać, żeby było to dla niego źródłem cierpienia.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska