Rozwijanie kompetencji społecznych
Pani Profesor,
Po 4 miesiącach pracy z synem wg. Pani programu z książki "wczesna diagnoza..." oraz "Kocham czytać" i "Kocham mówić" wróciliśmy na prawidłową ścieżkę rozwoju. Syn wymawia już wszystkie samogłoski i spółgłoski, zaczyna budować zdania 2-3 wyrazowe, pojawia się czas przeszły oraz prawidłowa odmiana przez przypadki, nie ma problemów z prozodią. Bardzo dziękujemy.
Mowa się rozwija, zaburzone zachowania prawie już nie występują, poza małymi wyjątkami dotyczącymi kompetencji społecznych.
Syn ma teraz 3 lata, ale do przedszkola pójdzie najwcześniej we wrześniu, kiedy jego mowa się udoskonali (mieszkamy w Niemczech). Nie ma w ogóle kontaktu z innymi dziećmi, ani dorosłymi poza nami. Place zabaw są tu puste, a znajomości póki co nie za wiele zawarliśmy. Stąd pytanie do Pani profesor o domowe metody rozwijania kompetencji społecznych u dziecka, nauczania go poszanowania norm, stosowania się do zasad i wzmacniania pozytywnych postaw. Moja wiedza pedagogiczna jest mizerna, robię co mogę, ale z efektów nie jestem raczej zadowolona. Rozmowy, tłumaczenia nie wydają się być wystarczające.
Serdecznie dziękuję i pozdrawiam.
Marzena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marzeno,
Pisałam w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych", że rozwijanie kompetencji społecznych rozpoczyna się od najważniejszej grupy społecznej - rodziny. To w gronie najbliższych osób, z pełnym poczuciem bezpieczeństwa dziecko uczy się, że nie jest najważniejsze, że trzeba się podzielić
zabawką/cukierkiem, że trzeba ustąpić babci miejsca, podać jej pantofle i przez chwilę nie mówić gdy mama rozmawia przez telefon. Dziecko musi zaakceptować te reguły w domu, by mogła je przyjąć w przedszkolu. Można też zaprosić kolegę/koleżankę do zabawy w domu, ale ponieważ pewnie nie ma kontaktu z polskimi dziećmi, trzeba przede wszystkim wymagać respektowania reguł rodziców.
Warto nazywać emocje, opowiadać o regułach postępowania w bajkach, nazywać te reguły opisując historyjki obrazkowe.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska