Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Jąkanie c.d.

Droga Pani Profesor,
tak też myślałam o tych lekach... W trakcie choroby córka nie brała antybiotyków, ale były to sterydowe inhalacje jednak gdy potem sprawdziłam - w syropach był benzoesan sodu itp. Tak obserwuje ją w trakcie hałasu, ale wiem, że ją to emocjonuje i trochę wzmaga niepłynność, albo gdy kilka osób rozmawia między sobą i ona chce coś powiedzieć (sporadyczne odwiedziny kogoś z rodziny). Widzę, też że jeszcze na większą grupę rówieśników nie jest gotowa i z tym jeszcze czekamy.
Melisę pije codziennie, lipę też, ale rumianek odpada, bo jest alergiczką pokarmową, więc z tym ostrożnie postępujemy. Córka jest wrażliwym dzieckiem i dlatego jeszcze ograniczamy te rzeczy, które w niej wzmagają objawy niepłynności. Od ostatniego tygodnia więcej zacina się na początkowych słowach, np. "chyba, chyba (tak z 5-6 razy) pan chciał oderwać sople" ; "albo, albo, albo" "a, a ,a" lub "i ten, i ten, i ten" zdarza jej się tak kilka razy dziennie. Generalnie więcej mówi - cały czas mówi i mówi. Siada też z książeczką i sama niby czyta przesuwając paluszkiem po tekście - wymyślając swoje opowiadania.
Włączymy więc program słuchowy. A czy dobrym pomysłem jest zabawa w wyszukiwanie rymów np. "umywalka -pralka"; "ognisko-mrowisko" albo czasem ich zmyślanie np. "ściana - brana", bo wierszyków rymowanych córka dużo zna, więc je powtarzamy w zabawach prawie codziennie :) i widzę, że śpiewanie piosenek bardziej wychodzi jej jako rymowanie, a nie śpiewanie, więc tu chyba więcej musimy popracować (słyszę, że częściej nuci sobie pod noskiem) spróbuję ją zachęcać przez koncerty pluszakowe :) Tylko widzę, że córka nie zawsze wchodzi w te zabawy od razu, dopiero później sobie je odtwarza w zabawie tak po swojemu. To samo jest z tanecznymi zabawami (po prostu pokazuję i zachęcam, ale na efekty czekam często jakiś czas), więc taneczne zabawy w dużej grupie rówieśników na razie jeszcze odkładam. Myślę, że może logorytmika w grupie ok. 5 dzieciaków byłaby ok. Jeśli Pani zna może miejsce prowadzenia takich zajęć w Krakowie - bardzo proszę o podpowiedź, bo Pani wszelkie rady są dla mnie cenne. (Mnie udało się znaleźć kilka namiarów, ale okazały się nieaktualne).
Z góry bardzo serdecznie dziękuję.

Patrycja
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Patrycjo,

Rymowanie jest świetną zabawą, nie tylko uczy kreacji, ale ćwiczy słuch fonemowy. Można oczywiście rymować wymyślając wyrazy, pisałam o takich ćwiczeniach we "Wczesnej interwencji".

Co do zajęć z logorytmiki polecam Panią Jolantę Trzos-Frankowską.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: niepłynność, jąkanie, program słuchowy, rymowanie

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć