Mały buntownik
Witam serdecznie,
Jestem mamą dwójki dzieci: Magda ma 5,5 lat, a Michał 3,5. Problem mam taki, że synek strasznie się zachowuje: bije wszystkich, przezywa: nie lubię cię, jesteś głupia i tak dalej, tupie, krzyczy, już nie mam siły do niego. Zabawek nie będzie sprzątał, bo to nie on rozwalił tylko siostra i rozmawiam z nim, bo jest straszną gadułą, że ich kocham i bawimy się i czytamy, a jak nie jest po jego myśli to bije, drapie strasznie. Bardzo proszę o radę czy to tylko przejściowe czy coś mam z tym robić.
Małgorzata

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Opisane zachowania wymagają od rodziców odpowiedniej, stałej postawy.
Synek jest w takim wieku, kiedy poznaje zasady panujące w rodzinie i
jedynym sposobem na nauczenie go co jest właściwe a co nie jest
konsekwentna reakcja na każde z tych zachowań. Warto w sytuacjach, kiedy
synek tak się zachowuje mówić, że tak nie wolno i że jest to brzydkie
zachowanie. Synek musi mieć odpowiednią konsekwencję za swoje zachowanie
np. odesłanie do innego pokoju. Konsekwencja powinna następować
bezpośrednio po zachowaniu, nad którym pracujemy. Kiedy prosimy dziecko
o wykonanie czegoś np. posprzątanie klocków powinniśmy doprowadzić
działanie do końca. tzn. jeśli synek odmawia sprzątania posprzątać
klocki jego rączką. Warto wypróbować sposoby na uprzyjemnienie
sprzątania np. kto więcej wrzuci klocków tego spotka specjalna nagroda
np. cukierek lub po prostu ten jest "mistrzem". W sytuacji, kiedy synek
zachowuje się właściwie nagradzamy go chwaląc np. "super sprzątasz
klocki", "lubię jak mnie przytulasz" itp. Ważne, aby podkreślić co synek
robi dobrze. Poświęcać mu dużo czasu i bardzo często go chwalić.
Powodzenia.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska