Płacz w szkole przy rozstaniu z rodzicem
Witam serdecznie,
Moja 8-letnia córka o rok wcześniej poszła do szkoły, chętnie tam chodzi i dobrze uczy się. Jednakże za każdym razem, kiedy przychodzi czas rozstania, córka reaguje płaczem. Z rozmowy z nauczycielką dowiedziałam się, że po kilku minutach uspakaja się. Czasem bywa jednak, że skarży się Pani na bóle głowy i pod koniec zajęć popłakuje. Za każdym razem, kiedy czekam na nią po zakończonych lekcjach - reaguje dużą radością i biegnie do mnie.
Dodam także, że płaczem reaguje nawet wtedy, kiedy zostawiam ją u jej dobrej koleżanki z klasy, np. gdy zaproszona jest na urodzinki.
Z rozmowy z córką dowiedziałam się, iż tęskni za mną i nie chce mnie zostawiać - stąd ten płacz. Bardzo chciałabym pomóc dziecku w przezwyciężeniu tych lęków i rozwoju emocjonalnym, jednakże sama nie wiem jak. Bardzo proszę o szybką pomoc.
Iwona

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Niestety nie ma sposobu na to, aby córeczka przestała płakać. Ważne, że
smutek jest krótkotrwały i nie ogranicza jej późniejszego zachowania.
Niektórym dzieciom trudniej jest przyjąć rozłąkę z rodzicem. Proszę
zastanowić się, czy córeczka nie miała jakiś traumatycznych doznań
związanych z rozstaniem z Panią. Czy wcześniej uczęszczała do
przedszkola? Czy jest to jej pierwsze doświadczenie rozstania z Panią na
kilka godzin. Ważne, żeby Pani zachowywała spokój. Zawsze informowała
córeczkę, kiedy będzie odebrana i kto po nią przyjdzie. Można do
kieszonki włożyć jej zdjęcie mamy lub jakąś małą maskotkę pocieszkę.
Rozwój każdego dziecka jest indywidualny. Być może córeczka potrzebuje
trochę więcej czasu na przyzwyczajenie się do tej sytuacji.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak