Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2 lata 2 miesiące - czy to autyzm?

Witam,
Moja córka 2 lata 2 miesiące mówi tylko papa i cześć, resztę w swoim niezrozumiałym języku. Słuchamy od 2 tygodni płyt "Słucham i uczę się mówić". Córeczka próbuje powtórzyć, niestety robi to w swoim języku, ale intonuje poprawnie. Pojawiły się dźwiękonaśladowcze słowa np. pociąg hu hu itd. Córka lubi tańczyć i słuchać muzyki, śpiewa przy tym w tym swoim języku, ale idzie domyślić się jaką piosenkę śpiewa, ponieważ melodyjnie robi to ok. Lubi się bawić w chowanego, a kuku, ganianego. Daje buzi, robi cacy, cieszy się jak mąż wraca z pracy lub płacze, jak któreś z nas wychodzi. Je samodzielnie, śpi spokojnie, nie zawsze reaguje na imię, jeśli jest czymś mocno zajęta nie robi tego. Wykonuje proste polecenia, patrzy w oczy. Ubiera i rozbiera lalkę, całuje ją gdy upadnie i przytula. Jeśli dostanie nowego misia również go całuje. Gdy czegoś chce mówi po swojemu i bierze mnie za rękę, ciągnie do danej rzeczy i pokazuje ją palcem. Lubi wychodzić na spacery - grzecznie wtedy idzie za rączkę, lubi inne dzieci. Nie lubi oglądać książeczek - szybko ją to nudzi. Ogląda bajki, chętnie okazując przy tym swoje emocje, gdy coś ją zafascynuje. Często zdarza się, że naśladuje czynności, które robią dzieci w tych bajkach. Jeśli mąż przykręca śrubkę ona mu towarzyszy i próbuje robić to samo. Czy to może być autyzm?

Klaudia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Klaudio,

Przede wszystkim Córeczka ma opóźniony rozwój mowy i na tym należy się skupić. Jakie jest pierwotne źródło zakłóceń rozwoju, to w tej chwili nie jest istotne.
Jeśli po 2 tygodniach słuchania pojawiły się wyrażenia dźwiękonaśladowcze można mieć nadzieję, że to tylko alalia (opóźniony rozwój mowy). Koniecznie jednak należy usunąć z domu telewizor. To warunek dalszego rozwoju, nie tylko mowy, ale i innych funkcji poznawczych. Tydzień później pojawi się reakcja na imię.
Ważna jest stymulacja lewej półkuli mózgu ("Układanki lewopółkulowe",
"Sekwencje, Szeregi" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Trzeba stymulowac zabawę tematyczną i naśladownictwo.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć