Polska Szkoła UK
Witam,
Bardzo proszę o poradę jaką metodę przyjąć w nauczaniu dzieci j. polskiego w szkole sobotniej. Dotychczas podręczniki były różne, program MENu dla szkoł zagranicznych. Dzieci mamy w gr. przedszkolej (3 l.), przedszkolnej starszej (4,5 l.), zerówka, 1 kl. etc. O to nauczanie początkowe najbardziej się martwię. Co zrobić by cały etap wczesnej nauki był płynny i stopniowo poszerzany? Jakich metod użyć, jakich książek? (są również dzieci z rodzin polsko-angielskich). Nauczyciele nie mają w większości kwalifikacji pedagogicznych, dlatego tak ważny jest dobór odpowiedniej metody, programu, książek. Bardzo proszę o pomoc! Chciałabym by ta szkoła przynosiła dzieciom korzyść.
Pozdrawiam,
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Moje doświadczenie w funkcjonowaniu szkół jednodniowych (we Francji, w niektórych prowincjach są zajęcia we środę) jest takie, że nie można wymagać, by dzieci zrealizowały program, który przeznaczony jest w kraju na cały tydzień. Są takie szkoły we Francji, gdzie roczny program realizowany jest w ciągu dwóch
lat. Tylko wówczas można zapenić dzieciom prawidłowy przebieg edukacji.
Polecam przyjazny dzieciom podręcznik dla sześciolatków "Kocham
szkołę" - www.wir-wydawnictwo.com. Jest do tego rozkład materiału i
przewodnik.
Dla trzylatków i czterolatków - "Kocham czytać" - www.we.pl. Wydawnictwo Edukacyjne przygotowało duże plansze do nauki w grupach. Są także w tym wydawnictwie zeszyty ćwiczeń "Czterolatek kocha przedszkole" i "Pięciolatek kocha przedszkole".
Dla pięciolatków - "Moje sylabki" www.wir-wydawnictwo.com.
Bardzo istotne, by dzieci uczyły się czytać metodą sylabową, by nie
doszło do interferencji metody anglojęzycznej nazywania liter.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska