Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2,5-latek nie chce mówić

Dzień dobry,
Mam problem z moim 2,5-letnim synkiem. Jest bardzo żywym dzieckiem, które ma niespożyte pokłady energii. Lubi psocić, biegać, tańczyć. Wszędzie go pełno. Na co dzień jest pod opieką dziadków, którzy z racji wieku nie mają siły, by dodatkowo z nim pracować. Być może też nie wiedzą co mogliby zrobić, by synek zaczął mówić.
Niestety jego mowa ogranicza się do słów "mama", "papa", "baba" oraz jakichś niezrozumiałych "słów", które sobie wymyślił. Generalnie dziecko rozumie co do niego mówimy, myśli logicznie (jeśli można tak powiedzieć o 2,5 latku), potrafi się sam ubrać, umyć zęby, pomaga w domu przy np. sprzątaniu itd., można powiedzieć, że jest inteligentny. Jest towarzyski, lubi się bawić itd.
Synek urodził się o czasie, siłami natury, dostał 10 pkt w skali Apgar, przeszedł prawidłowo etapy rozwoju typu raczkowanie, chodzenie, prawidłowo słyszy, nie chorował poważnie itd.
Kiedy próbuję z nim pracować, czytać, mówić do niego, pokazywać obrazki synek woli zabawę samochodami, bieganie itd. Ewidentnie nie skupia uwagi na tym co mówię, irytuje się, nie chce bym mu czytała. Czasami udaje, że nie słyszy (widzę, że udaje, bo często uśmiecha się pod nosem). Być może to co robię nie jest dla niego atrakcyjne, nie wzbudza zainteresowania. Staram się mówić do niego wolno, wyraźnie. Być może problemem jest jego nadmierna ruchliwość.
Od września idzie do przedszkola, w którym jest opieka logopedy. Co ja do tego czasu mogłabym zrobić, by pomóc maluchowi w nauce mówienia. Jak go zainteresować, jak sprawić, by nauka mówienia sprawiała mu przyjemność, by chciał się uczyć? Czy dobre będą jakieś gry obrazkowe? Piosenki dla dzieci? Czytałam o metodzie ze słuchawkami, ale obawiam się, że synek nie będzie w stanie usiedzieć w miejscu. Proszę o podpowiedź, bo powiem szczerze jestem tym wszystkim przerażona.

Elżbieta
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Elżbieto,
Może Pani skorzystać z pomocy logopedy, pracującego metodą krakowską
(www.szkolakrakowska.pl).
Należy także zastosować program słuchowy, bo bez niego będzie trudno
uruchomić nie tylko powtarzanie, ale także uwagę słuchową, która jest
u Synka zaburzona.
"Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia
dźwiękonaśladowcze" - koniecznie w słuchawkach, nawet po 3-4 minuty.
O terapii przeczyta Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna"
www.we.pl.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć