3,5-letnia dziewczynka - problemy z mówieniem
Moja 3,5-letnia córka ma "drobne" problemy z mową. Nie mogę powiedzieć, że jej słownictwo jest ubogie - mówi dużo, nawet bardzo dużo, składa zdania - co prawda wkradają się błędy, ale są to zdania typu "Adik będzie taaaki duży, a ja mała". Problem polega na tym, że mówi bardzo niewyraźnie - dla mnie nie jest to żaden problem, żeby zrozumieć co mówi, ale kiedy rozmawia z kimś obcym często muszę tłumaczyć. Zastanawiam się czy może mieć to związek z "naśladowaniem" młodszego brata, który przyszedł na świat, kiedy ona miała 19 miesięcy. Zaczynała mówić, ale później zastąpiła to naśladowaniem jego gaworzenia... Czy to może być przyczyną? Czy powinnam się martwić? A przede wszystkim czy mogłaby mi Pani doradzić jakieś "ćwiczenia" w domu? Z wizytą u logopedy mógłby być problem, ponieważ nie mieszkamy w Polsce...
A.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Nie może Pani czekać, bo rozwój mowy Córeczki nie jest normatywny.
Jest już na tyle duża, że naśladowanie brata nie powinno być
przyczyną kłopotów.
Jeśli dziewczynka poprawi swoją artykulację po ćwiczeniach, nie ma
powodu do niepokoju. Jeżeli jednak po upływie 2 miesięcy nie będzie
poprawy warto będzie jednak przeprowadzić diagnozę. Może podczas
wakacji będzie Pani w Polsce?
Proponuję stymulację programem słuchowym:
Słucham i uczę się mówić - "Trudne głoski", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
A także:
- Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i
pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska